Opublikowane: 2022-12-21

Mobbing w wychowaniu

Romualda Małgorzata Kosmatka
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2015.2.11

Abstrakt

Słowo „mobbing” pochodzi od angielskiego słowa „mob” – chaotyczny tłum ludzi, zwykłych ludzi, tłum zaangażowany w bezprawną przemoc – i oznacza „atakować, nękać, otaczać”. Czynnikami, które pozwalają prognozować zachowania przemocowe są: przestępczość rodziców, temperament dziecka, niewielkie wsparcie ze strony opiekuna (najczęściej matki) oraz stosowanie metod wychowawczych opartych na sile i permisywnej postawie rodziców, którzy tolerują agresywne zachowania dziecka wobec rodzeństwa, rówieśników i dorośli.
Pojawianiu się zachowań agresywnych dzieci sprzyjają składowe stylu wychowania w rodzinie oraz zależności między nimi. Aby wspomóc wychowanie bez przemocy, warto zastanowić się nad modelem rodzicielstwa sytuacyjnego. Skuteczna profilaktyka zachowań agresywnych powinna obejmować propozycje programów skierowanych w pierwszej kolejności do rodziców. Kluczowe jest nauczenie rodziców, jak reagować na niewłaściwe zachowanie bez uciekania się do przemocy.

Słowa kluczowe:

przemoc, agresja, mobbing, ofiara mobbingu, mobber, osobowość mobbera, rodzice, szkoła, style wychowania

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kosmatka, R. M. (2022). Mobbing w wychowaniu . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(2), 127–140. https://doi.org/10.21852/sem.2015.2.11

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.