Opublikowane: 2022-12-23

Aksjologiczny kontekst dzieciństwa

Lidia Marszałek
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2015.1.09

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę uniwersalnych wartości w procesie rozwoju dziecka. Tekst ma na celu wykazanie, że dzieci w okresie dzieciństwa realizują te wartości w toku naturalnego rozwoju ich osobowości. Można zatem argumentować, że oprócz znaczenia „instrumentalnego” (polegającego na przygotowaniu do dorosłego życia), dzieciństwo ma wartość samą w sobie, jak każdy inny, wyjątkowy okres w życiu człowieka. „Bycie dzieckiem” nie jest zatem stanem ledwie pochodnym od dorosłości, nierozwiniętą formą życia, ale stanem doskonale dopełnionym w rzeczywistości dziecięcego świata i sposobów jego przeżywania. Artykuł ma również na celu podkreślenie potrzeby traktowania dzieci w sposób subiektywny jako agentów i współtwórców własnego dzieciństwa.

Słowa kluczowe:

dziecko, dzieciństwo, osoba, wartości

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Marszałek, L. (2022). Aksjologiczny kontekst dzieciństwa. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(1), 117–126. https://doi.org/10.21852/sem.2015.1.09

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.