Opublikowane: 2022-12-23

Pytania o tożsamość nauczyciela-wychowawcy w świetle badań młodzieży. Czy młodzież dzisiaj potrzebuje raczej trenera kompetencji, czy mistrza?

Michał Mejer
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2015.1.11

Abstrakt

Badania sytuacji współczesnej młodzieży w Polsce ujawniają pewną rozbieżność. Z jednej strony młodzież jest niezależna, przedsiębiorcza, szybko się uczy i szybko usamodzielnia. A z drugiej jednak często dotykają ich problemy emocjonalne, agresja i niedojrzałość. Jaki zatem powinien być nauczyciel? Klasycznie rozumiany mistrz lub zgodny z piątką kategorie sformułowane przez prof. Ferenz? Szkoła masowa z trudem bierze pod uwagę indywidualną biografię ucznia lub szanuje jego autonomię. Nauczycielka zatem oprócz znakomitej komunikatywność, powinien posiadać sztukę nawiązywania relacji interpersonalnych z uczniami. W tym kontekście warto przyjrzeć się idei edukacji integralnej Herberta Franty.

Słowa kluczowe:

autonomia, edukacja, kompetencje kluczowe, kształcenie nauczycieli, przedsiębiorczość, przemoc, relacja nauczyciel-uczeń, uczeń, wychowanie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mejer , M. (2022). Pytania o tożsamość nauczyciela-wychowawcy w świetle badań młodzieży. Czy młodzież dzisiaj potrzebuje raczej trenera kompetencji, czy mistrza?. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(1), 141–150. https://doi.org/10.21852/sem.2015.1.11

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.