Opublikowane: 2022-12-23

Towarzystwo Salezjańskie wobec wyzwań edukacyjnych w latach 1918-1939

Jan Niewęgłowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2015.1.12

Abstrakt

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Polska przystąpiła do długotrwałej odbudowy struktur państwowych. Spuścizna trzech zaborów znacznie utrudniła ten proces. Towarzystwo Salezjańskie wraz z całym społeczeństwem uczestniczyło w tworzeniu szkół i struktur ochronnych. Do 1918 roku salezjanie mogli realizować swój charyzmat jedynie na terenach zaanektowanych przez Austrię. Jednym z pierwszych działań Spółki po 1918 roku było otwieranie szkół średnich. Stało się to na prośbę władz i polskiego społeczeństwa. Większość z tych szkół powstała w latach dwudziestych. Niektórzy borykali się z wieloma problemami, takimi jak brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry czy trudności finansowe. Mimo wielu problemów szkoły te cieszyły się dość dobrą opinią w polskim społeczeństwie i umożliwiały zdobycie średniego wykształcenia dużej liczbie polskiej młodzieży.

Słowa kluczowe:

odzyskanie niepodległości, Towarzystwo Salezjańskie, szkoły ogólnokształcące, działalność szkolno-wychowawcza, system prewencyjny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Niewęgłowski , J. (2022). Towarzystwo Salezjańskie wobec wyzwań edukacyjnych w latach 1918-1939. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(1), 151–162. https://doi.org/10.21852/sem.2015.1.12

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.