Opublikowane: 2022-12-28

Problem techniki w społeczeństwie konsumentów

Dominika Dzwonkowska
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki filozoficznej
https://doi.org/10.21852/sem.2014.2.06

Abstrakt

Technologia przyniosła ludzkości szybki rozwój i wielorakie udogodnienia, dlatego postrzegana jest głównie jako źródło pozytywnych zmian, choć przyniosła też wiele negatywnych skutków ubocznych. W niniejszym artykule technologia została przedstawiona jako pole refleksji moralnej, w szczególności jako pole refleksji nad konsumpcjonizmem. Rozwój cywilizacji zachodniej przyniósł niepokojące zjawisko, jakim jest konsumpcjonizm. Homo konsumenci wykorzystuje technologię, aby konsumować więcej, niż potrzebuje. Kierują nim sztucznie podsycane pragnienia, które nigdy nie mogą być zaspokojone, przez co wpada w błędne koło niekończącej się konsumpcji. Z jednej strony technologia zwiększa dostępność towarów; z drugiej strony generuje też nowe potrzeby, zwane „meta-potrzebami”. W rezultacie społeczeństwa konsumpcyjne określają wartość człowieka przez pryzmat posiadanego przez niego majątku, który w rzeczywistości jest nieustannie wymieniany na nowe dobra materialne. W tym podejściu technologia zamiast służyć społeczeństwu wzmacnia konsumpcjonizm, który wpływa na pełny rozwój osobisty i jest szkodliwy dla środowiska.

Słowa kluczowe:

konsumpcjonizm, technika, filozofia techniki, wartości środowiskowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dzwonkowska, D. (2022). Problem techniki w społeczeństwie konsumentów. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 35(2), 71–82. https://doi.org/10.21852/sem.2014.2.06

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.