Opublikowane: 2022-12-29

Dwa sposoby uprawiania filozofii wychowaniu

Witold Starnawski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2014.1.06

Abstrakt

Filozofia służy pedagogice na wiele sposobów: w badaniu zasad wychowania, w krytycznej refleksji nad metodami wychowawczymi oraz w pobudzaniu pedagogicznej autorefleksji. Istnieją dwa podejścia do studiów filozoficznych: profesjonalne i amatorskie (nieprofesjonalne). O ile ten pierwszy powinien być przyjęty przez filozofów, o tyle w edukacji większą rolę odgrywa sposób amatorski. Opiera się na własnym doświadczeniu pedagoga, na analizie codziennych wydarzeń, które mają znaczenie filozoficzne. Taka autorefleksja, jeśli jest właściwie realizowana, prowadzi do uniwersalnej (nie indywidualnej) prawdy o człowieku. Filozofia może być również źle wykorzystywana w edukacji, może wywoływać nadmierną skłonność do kontemplacji, mnożyć wątpliwości i prowadzić do osłabienia woli człowieka.

Słowa kluczowe:

filozofia wychowania, filozof zawodowy, filozof amator, doświadczenie wychowania, autorefleksja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Starnawski, W. (2022). Dwa sposoby uprawiania filozofii wychowaniu. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 35(1), 81–87. https://doi.org/10.21852/sem.2014.1.06

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.