Opublikowane: 2022-12-30

Elementy społecznego charakteru wychowania w pedagogice waldorfskiej

Marcin Choczyński
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2013.33.12

Abstrakt

Artykuł przedstawia istotę filozofii edukacyjnej austriackiego pisarza, filozofa i nauczyciela Rudolfa Steinera, znanej jako pedagogika waldorfska, realizowanej w założonych przez niego placówkach oświatowych. Główne idee tej pedagogiki wiążą się z jego antropozoficznym spojrzeniem na rzeczywistość społeczną, wyjaśnionym w wielu pracach Steinera. Naczelną zasadą jego pedagogiki jest wychowanie człowieka wolnego, aktywnego w poszukiwaniu celu życia i czerpania prawdziwej przyjemności z istnienia. . Austriacki pedagog, w przeciwieństwie do innych autorów opowiadających się za wolnością twórczą w szkole, przywiązywał dużą wagę do społecznego kontekstu edukacji. Stąd jego pisma są interesującym tematem dla socjologii edukacji, której podstawową zasadą jest przekazywanie wartości normatywnych podzielanych przez społeczeństwo.

Słowa kluczowe:

antropozofia, Rudolf Steiner, wychowanie, pedagogika waldorfska, trójdzielny podział życia społecznego, autorytet pedagogiczny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Choczyński, M. (2022). Elementy społecznego charakteru wychowania w pedagogice waldorfskiej. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 33, 165–178. https://doi.org/10.21852/sem.2013.33.12

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.