Wbrew pozorom dzieciństwo i dorastanie to nie tylko zjawiska biologiczne, ale także coś jawnie historycznego. Zatem mogą i muszą być rozpatrywane w kontekście demokracji. Artykuł podzielony jest na cztery części. Po pierwsze, autorzy przypominają, że w greckiej paidei prawie nie myślano o dzieciństwie i że dopiero renesans przyniósł zmiany w pojęciu człowieka, które doprowadziły do wykrystalizowania się koncepcji współczesnego dzieciństwa i młodości. Część druga rekonstruuje znaczenie terminów „dzieciństwo” i „dorastanie” w poglądach Jeana Jacquesa Rousseau. Tematem trzeciej części jest historyczność dzieciństwa, dorastania i dorosłości, którą autorzy omawiają na tle tezy Neila Postmana o zaniku dzieciństwa i dorosłości. W czwartej, ostatniej części autorzy starają się przede wszystkim wyjaśnić, co tak naprawdę znika na zawsze, a co pozostaje mimo przemian, a po drugie, wskazać centralne kwestie relacji między dzieciństwem, dorastaniem i demokracją.
Pobierz pliki
Zasady cytowania