Opublikowane: 2023-01-09

Obraza uczuć religijnych katolika w Polsce – czy to możliwe?

Małgorzata Tomkiewicz
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2012.32.10

Abstrakt

W artykule omówiono problematykę obrazy uczuć religijnych w świetle polskiego kodeksu karnego. Jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy standardy rzeczywiście chronią wartości, które miały chronić w momencie ich ustanowienia. A jeśli tak, to w jakim stopniu? Czy ochrona uczuć religijnych w Polsce jest realna, czy to tylko formalno-prawne złudzenie? Analiza sztuki. 196 kk, jak również dotychczasowy pogląd na tę doktrynę wykazuje szereg rozbieżności interpretacyjnych. Prowadzi to do wniosku, że uczucia religijne mogą podlegać konstytucyjnej ochronie, jednak w praktyce ochrona ta wydaje się w dużej mierze iluzoryczna. Poza zastrzeżeniami legislacyjnymi i prawnymi, niski poziom ochrony uczuć religijnych wydaje się wynikać również z istniejących postaw społecznych, w tym akceptacji dla postępującej niewrażliwości na symbole chrześcijańskie. Ta akceptacja jest tylko pozornie nieszkodliwa. W rzeczywistości deprecjonuje sakralny charakter takich obiektów. Powoduje to pewne zatarcie pojęcia zniewagi wobec obiektów kultu religijnego.

Słowa kluczowe:

wolność sumienia i wyznania, uczucia religijne, symbole religijne, zniewaga uczuć religijnych, profanacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Tomkiewicz, M. (2023). Obraza uczuć religijnych katolika w Polsce – czy to możliwe?. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 32, 123–235. https://doi.org/10.21852/sem.2012.32.10

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.