W artykule omówiono problematykę obrazy uczuć religijnych w świetle polskiego kodeksu karnego. Jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy standardy rzeczywiście chronią wartości, które miały chronić w momencie ich ustanowienia. A jeśli tak, to w jakim stopniu? Czy ochrona uczuć religijnych w Polsce jest realna, czy to tylko formalno-prawne złudzenie? Analiza sztuki. 196 kk, jak również dotychczasowy pogląd na tę doktrynę wykazuje szereg rozbieżności interpretacyjnych. Prowadzi to do wniosku, że uczucia religijne mogą podlegać konstytucyjnej ochronie, jednak w praktyce ochrona ta wydaje się w dużej mierze iluzoryczna. Poza zastrzeżeniami legislacyjnymi i prawnymi, niski poziom ochrony uczuć religijnych wydaje się wynikać również z istniejących postaw społecznych, w tym akceptacji dla postępującej niewrażliwości na symbole chrześcijańskie. Ta akceptacja jest tylko pozornie nieszkodliwa. W rzeczywistości deprecjonuje sakralny charakter takich obiektów. Powoduje to pewne zatarcie pojęcia zniewagi wobec obiektów kultu religijnego.
Pobierz pliki
Zasady cytowania