Opublikowane: 2023-01-11

Edukacja ekologiczna w drugiej Rzeczypospolitej

Edyta Wolter
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2012.31.13

Abstrakt

Celem artykułu jest wyjaśnienie problematyki dotyczącej procesu kształcenia i wychowania do ochrony środowiska życia w Drugiej Rzeczypospolitej – na wybranych przykładach twórczości Marii Arct-Golczewskiej, Zofii Bohuszewiczówny i Wandy Haberkantówny. Ich dzieła, opowiadania dla dzieci oraz podręczniki z przyrody do nauki w szkołach powszechnych i średnich były rekomendowane przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Służyły jako środek dydaktyczny w procesie edukacji ekologicznej, który stanowił implikację całokształtu działalności dydaktyczno-wychowawczej. Wymienione Autorki tłumaczyły na język polski i popularyzowały także dzieła zagranicznych autorów, przede wszystkim: A. E. Brehm’a, A. B. Buckley, H. Coupin’a. H. Fa-bre’a, E. Hassenpflug’a, P. Ledoux’a, G. G. Lewis’a, E. Thompson’a – co trzeba podkreślić – które także funkcjonowały jako środek dydaktyczny w Drugiej Rzeczypospolitej.

Słowa kluczowe:

Druga Rzeczypospolita, edukacja ekologiczna, wychowanie ekologiczne, podręczniki, proces dydaktyczno-wychowawczy do ochrony przyrody

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wolter, E. (2023). Edukacja ekologiczna w drugiej Rzeczypospolitej. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 31, 183–196. https://doi.org/10.21852/sem.2012.31.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.