Opublikowane: 2023-01-18

Programowanie katechetyczne służące dynamizowaniu katechezy

Halina Wrońska
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2011.30.14

Abstrakt

Jednym z głównych warunków efektywności każdego świadomego i celowego działania, zwłaszcza długotrwałego i złożonego, jest umiejętność programowania. Kto bierze pod uwagę programowanie katechetyczne, decyduje się na określony proces, który wymaga przemyślenia i organizacji działań w odniesieniu do konkretnych osób i sytuacji. We współczesnym programowaniu katechetycznym ważną przesłanką jest dowartościowanie opracowań diagnostycznych, tworzonych z udziałem specjalistów nauk humanistycznych oraz teologicznych. Rzetelna ocena rzeczywistości prowadzi do wskazania kluczowych problemów, z jakimi boryka się współczesny katechizowany w Kościele i w świecie. Do ich rozwiązywania potrzebne są programy szczegółowe, które wskazują najważniejsze decyzje dotyczące środków, sposobów i czasu działania. Skuteczność programowania katechetycznego zależy w dużej mierze od umiejętności pracy zespołowej. Dlatego programowanie katechetyczne wymaga zaangażowania różnych grup i ośrodków, zarówno oświatowych, jak i kościelnych. Uczestnictwo i współodpowiedzialność w Kościele nie wynikają tylko ze wskazań dobrej organizacji. Przede wszystkim są wyrazem istnienia i działania Kościoła jako wspólnoty.

Słowa kluczowe:

programowanie, projekt, celowe działanie, analiza i ocena sytuacji, przyszłościowe ukierunkowanie, korelacja, przepływ informacji, decentralizacja, współpraca, inspiracja, koordynacja, współodpowiedzialność

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wrońska , H. . (2023). Programowanie katechetyczne służące dynamizowaniu katechezy. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 30, 175–186. https://doi.org/10.21852/sem.2011.30.14

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.