Opublikowane: 2008-06-30

Godność osoby – implikacje na polu wychowawczym

Bogdan Stańkowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2008.25.26

Abstrakt

Poniższy artykuł jest próbą opisania, czym jest godność człowieka i jakie są jej reperkusje w edukacji. W pierwszej części przedstawiono ideę godności człowieka jako wartości ontologicznej, która jest nadrzędna i przysługuje wyłącznie człowiekowi. Tylko człowiek posiada tę zdolność kontemplacji własnego istnienia. W drugiej części artykułu opisano problemy związane z wychowaniem uczniów do świadomości odpowiedzialności za kształtowanie własnej godności osobistej. Godność człowieka nie zależy od cech biologicznych, psychologicznych czy społecznych. Stanowi wartość, którą należy odkrywać i promować w edukacji. Prowadzi niewątpliwie do świadomego życia stawiając na pierwszym miejscu godność ucznia.

Słowa kluczowe:

godność, wychowanie, pedagogika, godność osobowa, godność osobowościowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stańkowski , B. . (2008). Godność osoby – implikacje na polu wychowawczym. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 25, 341–352. https://doi.org/10.21852/sem.2008.25.26

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.