Opublikowane: 2007-06-30

Objawienie jako kryterium określenia relacji między religiami

Grzegorz Dziewulski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki teologicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.12

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu jest problem adekwatnego kryterium badania religii w ich wielości i różnorodności. Analiza stanowiska pluralizmu względnego wskazuje na niedoskonałość, a nawet wadliwość tego rodzaju stosunku do religii i wzajemnych relacji między nimi. Teologia religii, która opiera się na przesłankach trójcy i eklezjologii i przyjmuje objawienie jako wyjaśnienie pochodzenia religii, uznaje to kryterium w objawieniu. Religia jest rozumiana jako żywotna relacja z Bogiem, będąca konsekwencją rozpoznania i przyjęcia objawienia zawartego w stworzeniu i uczestniczącego w historii. Objawienie jako kryterium i podstawa określania relacji między religiami umożliwia badanie autentyczności religii i umożliwia ich adekwatne porównanie oraz wyjaśnienie ich savoir możliwości. Kryterium to respektuje metodologiczny postulat teologicznego charakteru i uniwersalności, który wynika z koncepcji religii i jej genezy w ogólności. Rozpoznanie wielości uwarunkowań towarzyszących kształtowaniu się konkretnej religii wydaje się dostatecznie wyjaśniać różne stopnie istnienia objawienia w religiach i jego mieszanie się z elementami przyrodniczymi, złożoność i rozwój doktryny oraz podobieństwa i różnice między nimi.

Słowa kluczowe:

objawienie, teologia religii, pluralistyczna teologia religii, komparatystyka religii

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dziewulski, G. (2007). Objawienie jako kryterium określenia relacji między religiami. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 24, 127–143. https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.12

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.