Opublikowane: 2007-06-30

Mieć i być – etyka posiadania w nauczaniu społecznym Kościoła

Wiesław Łużyński
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki filozoficznej
https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.19

Abstrakt

Posiadanie dóbr konsumpcyjnych jest nierozerwalnie związane z naturą człowieka, dlatego odpowiednie korzystanie z nich jest ważnym czynnikiem realizacji wszystkich szlachetnych wartości związanych z kategorią „być”. Własność prywatna pomaga człowiekowi być wolnym, odpowiedzialnym za swój los i pomyślność swojej rodziny. Pomaga człowiekowi wypełniać życiowe obowiązki, uświadamiać sobie swoją rolę i pozycję w społeczeństwie. Dlatego człowiek powinien „mieć”, aby „być” bardziej hojnym, wielkodusznym, solidarnym. Dezorganizacja konsumpcji w postaci konsumpcjonizmu nie pomaga mu w osiąganiu pewnych celów, ponieważ podporządkowuje człowieka konsumpcji i czyni go przedmiotem manipulacji. Nie pozostaje nic innego jak edukować człowieka i pomagać mu w samokształceniu, gdyż człowiek jest podmiotem konsumpcji, to on decyduje o jej poziomie, ilości i jakości. Kształtowanie odpowiedzialnego i dojrzałego człowieczeństwa, które nie zapomni o prymacie etyki nad technologią, ducha nad materią, człowieka nad dobrem, jest światłem dla współczesnego człowieka żyjącego w społeczeństwie konsumpcyjnym.

Słowa kluczowe:

godnośc osoby ludzkiej, własność prywatna, dobrodziejstwo dobrobytu, zagrożenia konsumizmu, wychowanie i samowychowanie, mieć aby bardziej być

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Łużyński, W. (2007). Mieć i być – etyka posiadania w nauczaniu społecznym Kościoła. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 24, 247–260. https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.19

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.