Opublikowane: 2007-06-30

Rola przedmiotów szkolnych w wychowaniu młodzieży do życia w społeczeństwie wielokulturowym

Bogdan Stańkowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.32

Abstrakt

W artykule podjęto problem związany z nauczaniem przedmiotów szkolnych w szkole ponadgimnazjalnej z wielokulturowego punktu widzenia. Zmieniająca się sytuacja na wielokulturową we współczesnym polskim społeczeństwie wymaga współpracy nauczycieli różnych przedmiotów. Nauczyciele pracując w szkole nie powinni starać się zachować mentalności jednego kraju kultury wobec wszystkich uczniów. Powinny pokazywać młodym ludziom, że poprzez różne przedmioty szkolne można uczyć się znaczenia tolerancji i wzajemnej współpracy między żyjącymi w polskim społeczeństwie ludźmi wywodzącymi się z różnych środowisk kulturowych. Należy uświadomić nauczycielom, że integracja uczniów z różnych krajów i ich pokojowa współpraca z większością jest możliwa poprzez wprowadzenie nowych metod nauczania. Artykuł sugeruje, że jedyne, co możemy zrobić dla rosnącej liczby studentów zagranicznych w Polsce, jeśli nie chcemy, aby wciąż czuli się obcy wśród obcych, to dać im jasną politykę szkolną poprzez różne przedmioty i zmienić postaw społecznych poprzez wymuszanie edukacji nie „o” wielokulturowości, ale „jak” żyć w wielokulturowym społeczeństwie.

Słowa kluczowe:

szkoła, przedmioty szkolne, wychowanie wielokulturowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stańkowski, B. (2007). Rola przedmiotów szkolnych w wychowaniu młodzieży do życia w społeczeństwie wielokulturowym. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 24, 447–460. https://doi.org/10.21852/sem.2007.24.32

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.