Artykuł opisuje ideę młodzieżowej pracy socjalnej (Jugendsozialarbeit), która została zapoczątkowana w rXIX wieku w Niemczech. Po pierwsze, dokonano przeglądu historycznych źródeł edukacji młodzieży, które kładą nacisk na eliminację patologii społecznych i przygotowanie zawodowe. Związek między różnymi działalność i katechezę ilustrują cytaty z pionierów młodzieżowego życia społecznego praca: Johann G. Breuer i Adolph Kolping. Ta jedność określa pedagogiczny charakter proces edukacji jako całość. Podsumowując pierwszy okres rozwoju młodzieżowej pracy socjalnej, można wskazać na jej przebieg dwie cechy wyróżniające: (1) wrażliwość na potrzeby społeczne młodzieży z dbałością o profesjonalizm
szkolenie i (2) edukacja oparta na moralności. Na podstawie powyższego w dalszej części przedstawiono teorie radzenia sobie trudne nastolatki, zwłaszcza te, które rozwinęły się w XX wieku. Prowadzi to do wniosku, że Działania podejmowane w ramach pracy socjalnej z młodzieżą są często odpowiedzią na potrzeby młodego pokolenia. Trzecia część daje wgląd w działalność Ośrodka Regionalnego “Don Bosco” w Regensburgu w Niemczech. Jest to ośrodek, w którym edukacja prowadzona jest zgodnie z zasadami współżycia społecznego młodzieży praca. Ostatnim zagadnieniem w artykule jest współczesny kryzys tożsamości młodzieżowej pracy socjalnej. Autor sugeruje, że jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest mniejszy nacisk na aspekty aksjologiczne i religijne, które determinują pedagogiczny charakter pracy socjalnej z młodzieżą.
Pobierz pliki
Zasady cytowania