Opublikowane: 2006-06-30

Młodzieżowa praca socjalna jako działanie pedagogiczne. Na przykładzie działalności Regionalnego Centrum „Don Bosco” w Ratyzbonie

Dariusz Stępkowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2006.23.19

Abstrakt

Artykuł opisuje ideę młodzieżowej pracy socjalnej (Jugendsozialarbeit), która została zapoczątkowana w rXIX wieku w Niemczech. Po pierwsze, dokonano przeglądu historycznych źródeł edukacji młodzieży, które kładą nacisk na eliminację patologii społecznych i przygotowanie zawodowe. Związek między różnymi działalność i katechezę ilustrują cytaty z pionierów młodzieżowego życia społecznego praca: Johann G. Breuer i Adolph Kolping. Ta jedność określa pedagogiczny charakter proces edukacji jako całość. Podsumowując pierwszy okres rozwoju młodzieżowej pracy socjalnej, można wskazać na jej przebieg dwie cechy wyróżniające: (1) wrażliwość na potrzeby społeczne młodzieży z dbałością o profesjonalizm
szkolenie i (2) edukacja oparta na moralności. Na podstawie powyższego w dalszej części przedstawiono teorie radzenia sobie trudne nastolatki, zwłaszcza te, które rozwinęły się w XX wieku. Prowadzi to do wniosku, że Działania podejmowane w ramach pracy socjalnej z młodzieżą są często odpowiedzią na potrzeby młodego pokolenia. Trzecia część daje wgląd w działalność Ośrodka Regionalnego “Don Bosco” w Regensburgu w Niemczech. Jest to ośrodek, w którym edukacja prowadzona jest zgodnie z zasadami współżycia społecznego młodzieży praca. Ostatnim zagadnieniem w artykule jest współczesny kryzys tożsamości młodzieżowej pracy socjalnej. Autor sugeruje, że jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest mniejszy nacisk na aspekty aksjologiczne i religijne, które determinują pedagogiczny charakter pracy socjalnej z młodzieżą.

Słowa kluczowe:

praca socjalna, młodzieżowa praca socjalna, wsparcie społeczne, kształcenie zawodowe, działanie pedagogiczne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stępkowski, D. (2006). Młodzieżowa praca socjalna jako działanie pedagogiczne. Na przykładzie działalności Regionalnego Centrum „Don Bosco” w Ratyzbonie. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 23, 261–276. https://doi.org/10.21852/sem.2006.23.19

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.