Opublikowane: 2002-06-30

"Porodziła swego pierworodnego Syna..." (Łk 2,7)

Stanisław Jankowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki teologicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2002.08

Abstrakt

W Ewangelii Łukasza 2, 7 Syn Maryi urodzony w Betlejem został nazwany „Pierworodnym”, rozumianym zwykle w sensie dosłownym, podczas gdy istnieją powody, by „podejrzewać” wyraźną intencję Autora, aby temu terminowi, historycznie ugruntowanemu i uzasadnionemu, nadać głębszy sens, a mianowicie sens teologiczny. Autor artykułu podjął się wykazania teologicznej treści słowa „pierworodny” w Łk 2,7, analizując materiał filologiczny i historyczny Starego Testamentu oraz powtarzalność tego terminu w Nowym Testamencie. Z przeprowadzonej analizy wynika, że ​​Łukasz jako historyk i teolog przypisuje pierworodnemu rolę tytułu chrystologicznego, naładowanego treścią teologiczną. Zatem bezwzględne użycie terminu „pierworodny” w Łk 2,7 (bez elementów wyjaśniających, jak na przykład w Rz 8,29; Kol 1,15 itd.) zachęca nas do traktowania go jako tytułu Chrystusa par excellence. Tylko On jest Pierworodnym. Tytuł ten należy do Niego z dwóch powodów: jako Pierworodnego i Jedynego Syna Ojca niebieskiego oraz jako Pierworodnego i Jedynego Syna Maryi.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jankowski, S. (2002). "Porodziła swego pierworodnego Syna." (Łk 2,7). Seminare. Poszukiwania Naukowe, 18, 121–138. https://doi.org/10.21852/sem.2002.08

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.