Opublikowane: 2002-06-30

Integracja społeczno-religijna polskiego emigranta w posłudze duszpasterskiej chrystusowca (Schemat refleksji na początku XXI wieku)

Wojciech Necel
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2002.21

Abstrakt

W refleksji nad tożsamością instytutów życia konsekrowanego poprzez śluby zakonne rad ewangelicznych oraz w powrocie poszczególnych instytutów do ducha ich założycieli, ważnym etapem jest refleksja nad celem apostolskim, który wyłania się z poszczególnych charyzmat i jego realizacja w Kościele na początku XXI wieku. Towarzystwo Chrystusowe Duszpasterstwa Emigrantów, założone w 1932 r. przez kard. A. Hlonda, ma za cel apostolski, określony przez kardynała założyciela, pracę duszpasterską na rzecz Polaków mieszkających poza granicami ojczyzny. Dla duszpasterstwa osób w drodze Kościół niesie ważne  przesłanie w normach prawnych tej formy apostolstwa, ale przede wszystkim poprzez wskazanie, że w Kościele nie ma obcych. Podstawą regulacji prawnych wypracowanych przez Sobór Watykański II – dotyczących duszpasterstwa migrantów – które in motu proprio Pawła VI. Pastoralis Migratorum Cura jest podstawą norm Instrukcji De Pastoralis Migratorum Cura z 1968 r., a także Kodeksu Prawa Kanonicznego Jana Pawła II, podążając za procesem integracji społeczno-religijnej tkwiącym w zjawisku migracji duszpasterz migrantów buduje jedność ludu Bożego w jego różnorodności kulturowej i narodowej. Dla członka Towarzystwa  Chrystusowego, który z racji powołania zakonnego uczestniczy w życiu w szczególnym charyzmacie Towarzystwa Chrystusowego dla duszpasterstwa emigrantów, a tym samym także w realizacji jego celu apostolskiego, tj. praca na rzecz polskiej emigracji, Integracja społeczno-religijna jest integralną częścią jego apostolatu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Necel, W. (2002). Integracja społeczno-religijna polskiego emigranta w posłudze duszpasterskiej chrystusowca (Schemat refleksji na początku XXI wieku). Seminare. Poszukiwania Naukowe, 18, 381–399. https://doi.org/10.21852/sem.2002.21

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.