Opublikowane: 1995-06-30

W nurcie teologii sekularyzacji - egzystencjalne implikacje biblijnej doktryny o stworzeniu

Michał Rychert
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1995.01

Abstrakt

Chrześcijaństwo ze swoją doktryną stworzenia świata zerwało z fatum pogańskie, objawiające człowiekowi jego wolność i współodpowiedzialność. Nie każdy mężczyzna musi się rżnąć od Boga swoją wolność, ponieważ otrzymuje ją od Niego w darze i ma za zadanie ją rozpoznać i zaakceptuj to. Różne nurty mentalne na kontynencie europejskim ostatnich dziesięcioleci XX wieku, a zwłaszcza rozwój nauki i techniki można również rozumieć jako zaproszenie od Boga człowieka, aby wziął współodpowiedzialność za świat i za jego przyszłość. Pozytywny odpowiedź na to zaproszenie stanowi pełniejszą prawdę o miłości Boga i wolności człowieka. Wolność człowieka kończy się tam, gdzie jego rzeczywistość sprowadza się albo do rzeczywistości sakralnej, albo do rzeczywistości sakralnej ten bluźnierczy. Z tego powodu nie można mówić o absolutnej autonomii rzeczywistości ziemskich, ale trzeba też wziąć pod uwagę normy moralne ustanowione przez Boga.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Rychert, M. (1995). W nurcie teologii sekularyzacji - egzystencjalne implikacje biblijnej doktryny o stworzeniu. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 11, 5–20. https://doi.org/10.21852/sem.1995.01

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.