Socjologiczne badanie kwestii sensu życia nie konkuruje z filozofią: soficznych, teologicznych czy psychologicznych, ale je poszerza i uzupełnia adling wymiaru społecznego. Wyszukuje „struktury powierzchniowe” pasujące do psychologicznej „głębokości”. struktury”. „\Mówiąc o sensie życia, niekoniecznie mamy na myśli coś indywidualnego chociaż w ostatniej instancji sens życia jest raczej osobistym problemem człowieka niż społecznym pytanie. Socjolog koncentruje się na sensie lub bezsensie życia jako społecznie uwarunkowanym problemy wybranych grup społecznych lub społeczeństwa jako całości. W niniejszym opracowaniu autor koncentruje się na sensie życia widzianym przez wtórnych uczniów w trzech polskich miastach: Skarżysku-Kamiennej, Sierpcu i Zduńskiej Woli/The Badania socjologiczne przeprowadzono w 1984 i 1985 roku. Problem ułożony jest w pięciu punktach: (a) sens życia w ujęciu sojologicznym, (b) sens życia w opinii młodzieży, (c) sens życia i system wartości, (cl) sens życia i religii oraz (e) sens zadań życiowych i wychowawczych. Przytoczone części badań empirycznych pokazują, że większość uczniów szkół średnich uczniowie z miast średniej wielkości są zasadniczo pozytywnie nastawieni do życia. Myślą że warto zastanowić się nad sensem Iifo i uznać wagę takiej refleksji. Uczniowie chętnie opowiadają kolegom o swoich problemach egzystencjalnych, ale to nie jest ich problem opinia znajomych jest decydująca. Według tego, co mówią badani, rodzice, zakonnicy w. struktura i własne doświadczenia mają większy wpływ niż grupa rówieśnicza. Młody Do refleksji nad sensem życia ludzi skłaniają najczęściej konkretne sytuacje, np jako niepowodzenie lub inne kłopoty w szkole lub w domu. Wśród wartości nadających sens życiu najsilniej akcentowane są cele związane z sfera życia prywatnego (orientacja na grupy rodzinne i małe). Wartości związane z życie rodzinne i ludzie tworzący „mikrośrodowisko” nie zawsze są rozumiane egoistycznie; nie zawsze wyrastają z postawy eskapizmu czy konsumpcjonizmu. Ale świadczą u dużej liczby silnie zaznaczona obecność syndromu egzystencjalnego i afiliacyjnego uczniowie szkolni.Silnie akcentowane są wartości religijne. Religia odgrywa ważną subiektywną rolę do ludzkiego życia. Uczniowie najczęściej wyrażają pogląd, że wiara ożywia życie„ choć tylko u jednej piątej badanych występuje związek sensu życia z religią konieczny i wyłączny. „\W religii ceni się jej wartości egzystencjalne i moralne. Religia kieruje człowiekiem w życiu, pomaga mu dobrze żyć, uczy kochać i szanować innych, pozwala odnaleźć cel i sens życia. Mniej wyraźny jest wymiar pionowy religia związana z bezpośrednim kontaktem 1nan z Bogiem. 11.., aith uważa się nie tyle za sposób na uwolnienie się od lęków egzystencjalnych, które wynikają1 z poczucia zagrożenia jako źródła inspiracji do działania, do refleksji i do nowych pytań. Obecne zmiany w sposobie pojmowania funkcji religii tworzą lepsze szansę na manifestację bardziej osobistej, głębszej i etycznej religijności, która przenika codzienne życie ludzi. Otwierają się nowe perspektywy skutecznej ofensywy edukacyjnej przesłanie chrześcijańskie, które głosi całą prawdę o najgłębszym sensie ludzkiego życia.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.