Al Otaibi, Sameera M.B. 2012. “The relationship between cognitive dissonance and the Big-5 factors model of the personality and the academic achievement in a sample of female students at the university of UMM Al-Qura.” Education 132(3): 607-624.
Google Scholar
Amstad, Fabienne T. et al. 2011. “A meta-analysis of work-family conflict and various outcomes with a special emphasis on cross-domain versus matching-domain relations.” Journal of Occupational Health Psychology 16: 151-169. DOI:10.1037/a0022170.
Google Scholar
Barrick, Murray R., Michael K. Mount, and Timothy A. Judge. 2001. “Personality and Performance at the Beginning of the New Millennium: What Do We Know and Where Do We Go Next?” International Journal of Selection and Assessment 9(1-2): 9-30. DOI:10.1111/1468-2389.00160.
Google Scholar
Bee, Helen. 2004. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Bem, Daryl J. 1967. “Self-perception: An alternative interpretation of cognitive dissonance phenomena.” Psychological Review 74(3): 183-200. DOI: 10.1037/h0024835.
Google Scholar
Bocknek, Gene. 1986. The young adult. Development after adolescence. New York: Gardner Press Inc.
Google Scholar
Boguszewski, Rafał, and Marta Bożewicz. 2019. „Religijność i moralność polskiej młodzieży – zależność czy autonomia?” Zeszyty Naukowe KUL 62(4): 31-51. DOI: 10.31743/zn.2019.62.4.02.
Google Scholar
Bożewicz, Marta. 2020. „Religijność Polaków w ostatnich 20 latach.” Komunikat z badań CBOS 63.
Google Scholar
Cervone, Daniel, and Laurence A. Pervin. 2011. Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Cialdini, Robert B. 2009. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Cieciuch, Jan, and Mariola Łaguna. 2014. „Wielka Piątka i nie tylko. Cechy osobowości i ich pomiar.” Roczniki Psychologiczne 17(2): 239-247.
Google Scholar
Czyżowska, Dorota. 2008. „O celu i granicach rozwoju moralnego.” Analiza i Egzystencja 8: 85-101.
Google Scholar
Dacka, Monika, and Elżbieta Rydz. 2023. “Personality Traits and the Spiritual and Moral Intelligence of Early Adulthood in Poland: Research Reports.” Religions 14(1): 78. DOI: 10.3390/rel14010078.
Google Scholar
Doliński, Dariusz. 2005. Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Google Scholar
Eriksson, Py L. et al. 2020. “Identity development in early adulthood.” Developmental Psychology 56(10): 1968-1983. DOI:10.1037/dev0001093.
Google Scholar
Festinger, Leon. 1957. A theory of cognitive dissonance. Peterson: Evanston IL, Row.
Google Scholar
Gilligan, Carol, and Jane Attanucci. 1988. “Two Moral Orientations: Gender Differences and Similarities.” Merrill-Palmer Quarterly 34(3): 223-237.
Google Scholar
Gurba, Ewa. 2011. “Wczesna dorosłość.” In Psychologia rozwoju człowieka, edited by Janusz Trempała, 287-311. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Hogan, Joyce, and Deniz S. Ones. 1997. „Conscientiousness and integrity at work.” In Handbook of personality psychology, edited by Robert Hogan, John A. Johnson, and Stephen R. Briggs, 849-870. Massachusetts: Academic Press. DOI:10.1016/B978-012134645-4/50033-0.
Google Scholar
Kallman, Douglas A., Chris C. Plato, and Jordan D. Tobin. 1990. “The role of muscle loss in the age-related decline of grip strength: Cross-sectional and longitudinal perspective.” The Journals of Gerontology 45: 82-88.
Google Scholar
Kielar, Marzanna B. 2016. „Przeszkody na drodze ku postkonwencjonalnym poziomom moralności i poznania.” Forum Pedagogiczne 2(1): 196-183. DOI: 10.21697/fp.2016.2.11.
Google Scholar
Kilian, Robert. 2020. „Osobowość pracownika a wybór ścieżki kariery zawodowej.” Studia i Prace 178: 53-80. DOI: 10.33119/SIP.2020.178.3.
Google Scholar
Kornas-Biela, Dorota. 2020. „Kształtowanie inteligencji moralnej dzieci jako zadanie wychowawcze rodziców.” In Rodzicielstwo. Ujęcie interdyscyplinarne, edited by Lucyna Bakiera, 99-117. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Kraczla, Magdalena. 2017. „Osobowość jako czynnik zachowań menedżerskich w świetle teorii Wielkiej Piątki.” Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 105: 195-208.
Google Scholar
Lennick, Doug, and Fred Kiel. 2005. Moral Intelligence. Philadelphia: Wharton University of Pennsylvania.
Google Scholar
Łaguna, Mariola et al. 2014. „Krótki inwentarz osobowości TIPI-P w badaniach polskich.” Roczniki Humanistyczne 17(2): 403-419.
Google Scholar
Łukaszewski, Wiesław. 2004. „Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych.” In Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2: Psychologia ogólna, edited by Jan Strelau, 427-440. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Mateusiak, Joanna. 2004. „W poszukiwaniu psychologicznych przejawów duchowości.” Przegląd Psychologiczny 47(1), 33-46.
Google Scholar
Matuszewska, Mirosława. 1997. „Zmiany rozwojowe wczesnej dorosłości.” Forum Psychologiczne 2(1): 31-44.
Google Scholar
Mroczkowska, Dorota. 2013. „Wpływ sumienności i sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresowych na jakość życia.” Hygeia Public Health 48(2): 205-210.
Google Scholar
Oleś, Piotr. 2003. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Google Scholar
Rękosiewicz, Małgorzata. 2020. „Czy orientacje życiowe studentów mediują relację między sumiennością jako cechą osobowości a osiągnięciami akademickimi?” Studia Edukacyjne 57: 267-282. DOI: 10.14746/se.2020.57.19.
Google Scholar
Robbins, Stephen P., and Timothy A. Judge. 2012. Zachowania w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Roberts, Brent et al. 2007. “The Power of Personality: The Comparative Validity of Personality Traits, Socioeconomic Status, and Cognitive Ability for Predicting Important Life Outcomes.” Perspectives on Psychological Science 2: 313-345. DOI:10.1111/j.1745-6916.2007.00047.x.
Google Scholar
Robinson, Oliver C., and Gordon R.T. Wright. 2013. “The prevalence, types and perceived outcomes of crisis episodes in early adulthood and midlife.” International Journal of Behavioral Development 37(5): 407-416. DOI:10.1177/0165025413492464.
Google Scholar
Rogers, Carl R. 1950. “The significance of the self-regarding attitudes and perceptions.” In Feelings and emotions; The Mooseheart Symposium, edited by Martin Reymert, 374-382. New York: McGraw-Hill.
Google Scholar
Roof, Wade C. 1993. A generation of seekers: The spiritual journeys of the boom generations. New York: Harper Collins.
Google Scholar
Rydz, Elżbieta. 2012. Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Sikorska, Iwona. 2003. „Refleksje nad ludzkim rozwojem.” Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia 3: 16-20.
Google Scholar
Siuta, Jerzy. 2006. Inwentarz osobowości NEO-PI-R Paula T. Costy Jr i Roberta R. McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar
Spławska, Joanna. 2008. „Poziom rozwoju rozumowania moralnego w świetle badań metodą Lawrence’a Kohlberga.” Przegląd Pedagogiczny 2: 107-120.
Google Scholar
Szarota, Piotr. 1995. „Polska Lista Przymiotnikowa (PLP): Narzędzie do diagnozy pięciu wielkich czynników osobowości.” Studia Psychologiczne 33: 227-255.
Google Scholar
Śmiałek, Sebastian. 2023. „Moralność w okresie wczesnej dorosłości – koncepcja inteligencji moralnej.” Warszawskie Studia Teologiczne 36(1): 170-181. DOI:10.30439/WST.2023.1.10.
Google Scholar
Tanner, Carmen, and Marcus Christen. 2014. “Moral Intelligence – A framework for understanding moral competences.” In Empirically informed ethics: Morality between facts and norms, edited by Marcus Christen et al., 119-136. New York: Springer International Publishing AG.
Google Scholar
Wieradzka-Pilarczyk, Anna. 2015. Tożsamość religijna młodych Polaków. Próba zastosowania koncepcji Koena Luyckxa w obszarze rozwoju religijnego. Poznań: Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Zagórska, Wanda, and Aleksander Łączyński. 2020. „Centralność religijności i personalny charakter relacji z Bogiem a integracja osobowa we wczesnej dorosłości.” In Konteksty religijności i rodziny, edited by Monika Borowska, and Jolanta Kraśniewska, 61-111. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII. DOI: 10.15633/9788374389327.03.
Google Scholar
Zawadzki, Bogdan et al. 1998. Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Podręcznik do polskiej adaptacji. Warszawa: Wydawnictwo Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar