Opublikowane: 2024-06-30

Znaczenie symboliki kolorów na rysunkach o tematyce lęku dzieci polskich i tureckich

Ewelina J. Konieczna , Ertugrul Talu
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1824

Abstrakt

Celem badań było odkrycie znaczeń symboliki kolorów użytych na rysunkach o tematyce lęku. Objęliśmy nimi 482 dzieci z Polski i Turcji w wieku 6-10 lat narodowości polskiej i tureckiej (dobór celowy, metoda kuli śnieżnej). Badania polegały na porównaniu kolorystyki rysunków dzieci obu narodowości oraz ich interpretacji uwzględniającej kontekst kulturowy. Na potrzeby przedstawionej w artykule analizy sformułowaliśmy następujące pytania: Jakie kolory dominują na rysunkach dzieci obu narodowości? Jakie podobieństwa, a jakie różnice występują w kolorystyce badanych rysunków? Jak można interpretować użyte kolory, uwzględniając ich znaczenie symboliczne i funkcję w kulturze? Zauważono, że wśród użytych kolorów dominujące były czarny, czerwony i niebieski. Na podstawie przeprowadzonych badań stawiamy hipotezę, że użycie tych kolorów przez dzieci na rysunkach o tematyce lęku nie jest przypadkowe. Można je potraktować jako tzw. kolory lęku, czyli takie, które mają symboliczny związek z tą emocją. W przypadku koloru czarnego może być to lęk przed śmiercią, czerwonego lęk przed zranieniem. Użycie czerwonego i niebieskiego koloru można też interpretować jako potrzebę ochrony przed niebezpieczeństwem (apotropeiczne znaczenie kolorów).

Słowa kluczowe:

kolory, rysunki o tematyce lęku, dzieci w wieku 6-10 lat, kontekst kulturowy, symbole

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Konieczna, E. J., & Talu, E. (2024). Znaczenie symboliki kolorów na rysunkach o tematyce lęku dzieci polskich i tureckich. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 45(1), 147–165. https://doi.org/10.21852/sem.1824

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.