Opublikowane: 30.06.2025

Sposoby zapobiegania trudnościom w wyborze szkoły ponadpodstawowej w opinii nauczycieli przedmiotów zawodowych

Katarzyna Pardej
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1852

Abstrakt

Uczniowie stojący na III progu edukacyjnym, decydując się na kontynuowanie edukacji w technikum, zobligowani są do wyboru kierunku kształcenia. Wybór ten powinien być podyktowany ich predyspozycjami zawodowymi i zainteresowaniami, które powinny być rozpoznane już w szkole podstawowej. Niewłaściwie podjęta decyzja może mieć dla ucznia konsekwencje w przyszłości w postaci niepowodzeń edukacyjnych, np. nieotrzymania świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, które uprawnia do wykonywania zawodu. Zgodnie z danymi CKE w przeciągu trzech ostatnich lat zdawalność na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie nie przekroczyła 79%, przy czym trudniejsza dla zdających okazała się część praktyczna w porównaniu do części pisemnej. Racjonalnie podjęta decyzja zwiększy zdawalność na egzaminach i zredukuje niepowodzenia edukacyjne. W artykule przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych w polskich szkołach średnich, których celem było poznanie sposobów zapobiegania trudnościom w wyborze szkoły ponadpodstawowej w opinii nauczycieli przedmiotów zawodowych. W badaniach jakościowych wykorzystano metodę wywiadu. Analizę materiału badawczego przeprowadzono z wykorzystaniem programu MAXQDA 2022. W opinii nauczycieli przedmiotów zawodowych skutecznych rozwiązań zapobiegających trudnościom w wyborze szkoły ponadpodstawowej i kierunku kształcenia należy szukać zarówno w środowisku rodzinnym, jak i szkolnym. Przedstawiono szereg rozwiązań, których zaimplementowanie w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej oraz w środowisku rodzinnym usprawniłoby proces decyzyjny i ułatwiłoby przejście do szkoły średniej.

Słowa kluczowe:

polska szkoła średnia, technikum, wybór szkoły ponadpodstawowej, przejście, trzeci próg edukacyjny, doradztwo zawodowe, proces decyzyjny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pardej, K. (2025). Sposoby zapobiegania trudnościom w wyborze szkoły ponadpodstawowej w opinii nauczycieli przedmiotów zawodowych. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1), 185–195. https://doi.org/10.21852/sem.1852

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.