Opublikowane: 30.06.2025

Zależność między orientacją pozytywną a przeżywanymi uczuciami (wewnętrznymi aktami wartościowania) studentów pedagogiki

Katarzyna Szorc , Beata Kunat
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1861

Abstrakt

Od kiedy nurt psychologii pozytywnej przybrał na znaczeniu w świecie refleksji naukowych, a także w codziennych doświadczeniach życiowych, zaczęto się zastanawiać, jakie są predyktory szczęśliwego życia oraz jak ten proces można wzmacniać. Nie bez znaczenia okazała się tu koncepcja orientacji pozytywnej zakładająca, że człowiek jest w stanie radzić sobie z przeciwnościami losu i postrzegać swoje życie jako wartościowe i pełne sensu. Celem przedstawionych w tekście badań było poszukiwanie zależności pomiędzy orientacją pozytywną a przeżywanymi uczuciami studentów pedagogiki. Założono, że studenci o wysokim poziomie orientacji pozytywnej częściej przeżywają uczucia odnoszące się do umacniania siebie, kontaktu i jedności z innymi, pozytywnych doświadczeń, natomiast rzadziej odnoszą się do negatywnych doświadczeń. W badaniach zastosowano model korelacyjny. Wykorzystano dwa standaryzowane narzędzia psychologiczne: Skalę 24 uczuć Hermansa oraz Skalę P autorstwa Caprary i in., polska adaptacja: Łaguna, Oleś, Filipiuk. Łącznie przebadano 114 studentów pedagogiki różnych specjalności w wieku od 19 do 34 lat (8 osób zadeklarowało wiek w przedziale 35 i więcej lat). Średnia wieku respondentów wyniosła 21,39 lat. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem narzędzi online. Dobór badanych miał charakter celowo-losowy – ankiety skierowano do respondentów wybranej uczelni wyższej studiujących kierunek pedagogiczny. Z analizy zebranego materiału empirycznego wynika, że istnieje statystycznie istotny dodatni związek pomiędzy orientacją pozytywną badanych studentów pedagogiki a przeżywanymi przez nich uczuciami. Przeprowadzone korelacje okazały się istotne statystycznie. Wyniki badań mogą przyczynić się do wzmacniania umiejętności prowadzących do dobrego funkcjonowania człowieka, co wydaje się ważne z perspektywy studentów pedagogiki przygotowujących się do pracy z ludźmi w różnym okresie rozwojowym.

Słowa kluczowe:

orientacja pozytywna, samoocena, satysfakcja z życia, uczucia, wartościowanie, studenci, pedagogika

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Szorc, K., & Kunat, B. (2025). Zależność między orientacją pozytywną a przeżywanymi uczuciami (wewnętrznymi aktami wartościowania) studentów pedagogiki. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1), 171–184. https://doi.org/10.21852/sem.1861

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.