Opublikowane: 19.12.2025

Obraz szkoły w doświadczeniach malgaskich uczniów i absolwentów liceów

Kinga Lendzion
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1873

Abstrakt

W artykule autorka prezentuje wyniki badań jakościowych, przeprowadzonych wśród uczniów ostatnich klas oraz absolwentów liceów. Celem przeprowadzonych indywidualnych wywiadów pogłębionych było odtworzenie ich historii edukacji. W trakcie analizy zgromadzonych danych przy użyciu oprogramowania Atlas.ti obok głównego wątku wyłonił się nowy – obraz szkoły w wypowiedziach badanych. Temat ten został zakwalifikowany jako odrębna rodzina kodów, w której wyróżniono trzy podgrupy kodów: nauczyciele, relacje z rówieśnikami oraz uczniowie. Z wypowiedzi badanych wynika, że w malgaskiej szkole istotną rolę pełni dyscyplina, dzięki której w opinii badanych uczniowie mogą osiągnąć sukces edukacyjny. Szkoła stanowi też ważne miejsce jako katalizator integracji społecznej z rówieśnikami z okolicznych miejscowości. Oprócz indywidualnych sukcesów badani cenili wspólne celebrowanie wydarzeń szkolnych. Uczniowie, jak i absolwenci z dezaprobatą wypowiadali się na temat osób, które porzuciły szkołę, jak i nauczycieli o niskich kompetencjach pedagogicznych.

Słowa kluczowe:

system edukacji, społeczny świat szkoły, uczniowie, nauczyciele, relacje rówieśnicze, Madagaskar

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lendzion, K. (2025). Obraz szkoły w doświadczeniach malgaskich uczniów i absolwentów liceów. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(2). https://doi.org/10.21852/sem.1873

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.