Opublikowane: 26.11.2025

Translanguaging pedagogiczny jako strategia przezwyciężenia modelu monolingwalnego nauczania języka obcego w Polsce

Dariusz Stępkowski , Anna Sarbiewska , Olga Kacprowska
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1869

Abstrakt

Artykuł bada potencjał pedagogicznego translanguagingu jako ramy teoretycznej i praktycznej umożliwiającej przezwyciężenie monolingwalnego modelu nauczania języków obcych dominującego w polskim systemie edukacji. Odnosząc się do współczesnych badań nad translanguagingiem, analiza wskazuje, jak podejście to redefiniuje pojęcie kompetencji językowej, traktując ją jako dynamiczną, procesualną i zintegrowaną, w odróżnieniu od tradycyjnego rozumienia ograniczonego do wiedzy leksykalno-gramatycznej. W artykule omówiono również ograniczenia zarówno monolingwalnej, jak i plurilingwalnej klasy, proponując koncepcję klasy translingwalnej, w której uczniowie świadomie konstruują nowe kody językowe poprzez refleksyjne wykorzystanie języka ojczystego. Na tej podstawie sformułowano pięć tez wskazujących fundamentalne zmiany konieczne w polskiej edukacji językowej. Tezy te podkreślają niezastąpioną rolę języka ojczystego w przyswajaniu kolejnych języków, aktywną rolę ucznia w procesie tworzenia znaczeń oraz potrzebę rozwijania translingwalnych praktyk pedagogicznych. Artykuł konkluduje, że pedagogiczny translanguaging może stanowić efektywną drogę do rekonceptualizacji nauczania języków obcych w Polsce, zgodnie z zasadami Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEFR).

Słowa kluczowe:

translanguaging pedagogiczny, sfera trans, model klasy translingwalnej

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stępkowski, D., Sarbiewska, A., & Kacprowska, O. (2025). Translanguaging pedagogiczny jako strategia przezwyciężenia modelu monolingwalnego nauczania języka obcego w Polsce. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(2). https://doi.org/10.21852/sem.1869

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.