Bellantoni Pati, Czerwień – kolor kofeiny, w: eadem, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.
Google Scholar
Bielik-Robson Agata, Słowo i trauma: czas, narracja, tożsamość, „Teksty Drugie” 2004, nr 5(89).
Google Scholar
Carroll Noël, Problem z gwiazdami filmowymi, w: Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, red. S. Walden, przeł. I. Zwiech, Universitas, Kraków 2013.
Google Scholar
Caruth Cathy, Unclaimed Experience. Trauma, Narrative, and History, Johns Hopkins University Press, Baltiomre 1996.
Google Scholar
Costa-de-Beauregard Raphaëlle, From Screen to Flesh: The Language of Colour in “The Belly of an Architect”, w: Question of Colour in Motion Picture: From Paintbrush to Pixel, ed. by W. Everett, Peter Lang, Oxford–New York 2007.
Google Scholar
Czochaj Małgorzata, Film i dramat. „Śmierć i dziewczyna” Romana Polańskiego, „Images” 2009–2010, t. 7., nr 13–14.
Google Scholar
Dopartowa Mariola, Labirynt Polańskiego, Rabid, Kraków 2003.
Google Scholar
Ebert Roger, Death and the Maiden, „Chicago Sun-Times”, 13.01.1995. Numer dostępny również online: https://www.rogerebert.com/reviews/death-and-the-maiden-1995 (dostęp 12.12.2021).
Google Scholar
Elm Michael, Screening Trauma: Reflections on Cultural Trauma and Cinematic Horror in Roman Polanski’s Filmic Oeuvre, w: The Horrors of Trauma in Cinema: Violence Void Visualization, ed. by M. Elm, K. Kabalek, J.B. Köne, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2014.
Google Scholar
Everett Wendy, Mapping Colour: An Introduction to the Theories and Practices of Colour, w: Question of Colour in Motion Picture: From Paintbrush to Pixel, ed. by W. Everett, Peter Lang, Oxford–New York 2007.
Google Scholar
Hinson Hal, Death and the Maiden, „The Washington Post”, 13.01.1995. Numer dostępny również online: https://www.washingtonpost.com/wp-srv/style/longterm/movies/videos/deathandthemaidenrhinson_c004a0.htm (dostęp 12.12.2021).
Google Scholar
Hybiak Mariusz, W matni symbolicznego. Filmowa twórczość Romana Polańskiego w świetle współczesnej psychoanalizy, Avalon, Kraków 2019.
Google Scholar
Karkiewicz Magdalena, Metalepsa jako strategia narracyjna w dziełach literackich i filmowych, „Załącznik Kulturoznawczy” 2015, nr 2.
Google Scholar
Kopaliński Władysław, Słownik mitów i tradycji kultury, PIW, Warszawa 1991.
Google Scholar
Kopaliński Władysław, Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.
Google Scholar
Marin Louis, Na marginesach obrazu: zobaczyć głos, w: idem, O przedstawieniu, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Google Scholar
Mazierska Ewa, Roman Polanski (and Others) on Trial, „Studies in Eastern European Cinema” 2022, Vol. 13, DOI: 10.1080/2040350X.2022.2088135.
Google Scholar
Mazierska Ewa, Roman Polanski: The Cinema of a Cultural Traveller, I.B. Tauris, London–New York 2007.
Google Scholar
Meuris Jacques, René Magritte: 1898–1967, transl. by M. Scuffil, Taschen, Cologne 1990.
Google Scholar
Midding Gerard, Being Merciless, w: Roman Polanski: Interviews, ed. by P. Cronin, University Press of Mississippi, Jackson 2005.
Google Scholar
Mitosek Zofia, Opowiadanie i ironia, w: eadem, Co z tą ironią?, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2013.
Google Scholar
Paquet Marcel, René Magritte: 1898–1967. Thought Rendered Visible, Taschen, Köln 2000.
Google Scholar
Pawłowska-Jądrzyk Brygida, Syndrom Makbeta, czyli gdy możliwość staje się koniecznością, w: Możliwość i konieczność w kulturze. Idee, narracje, interpretacje, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
Google Scholar
Piętka Aleksandra, Jonasz Stern. Ten, który przeżył sam siebie, w: Polscy artyści żydowskiego pochodzenia w powojennej Polsce (1945–1989) [katalog wystawy w Galerii Opera], Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa 2014.
Google Scholar
Polański Roman (reż.), Śmierć i dziewczyna, scenariusz: Ariel Dorfman, Rafael Yglesias, producenci: Josh Kramer, Thom Mount, Capitol Films, Channel Four Films USA–Wielka Brytania–Francja 1994.
Google Scholar
Roudaut Jean, A Grand Illusion, w: Magritte, ed. by D. Abadie, Distributed Art Publishers, New York 2003.
Google Scholar
Rusinek Michał, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2021.
Google Scholar
Stachówna Grażyna, Roman Polański i jego filmy, PWN, Warszawa–Łódź 1994.
Google Scholar
Umland Anne, This is How Marvel Begins. Brussels 1926–1927, w: Magritte: The Mystery of the Ordinary. 1926–1938, ed by A. Umland, Museum of Modern Art, New York 2013.
Google Scholar
Vachaud Laurent, Ben Hur’s Riding Crop, w: Roman Polanski: Interviews, ed. by P. Cronin, University Press of Mississippi, Jackson 2005.
Google Scholar
Watkins Liz, The (Dis)Articulation of Colour: Cinematography, Femininity, and Desire in Jane Campion’s “In the Cut”, w: Question of Colour in Motion Picture: From Paintbrush to Pixel, ed. by W. Everett, Peter Lang, Oxford–New York 2007.
Google Scholar
Zamochnikoff Frédéric, Bonnotte Stéphane, Polański. Na rozdrożu światów, Cyklady, Warszawa 2006.
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
Claudius Matthias, Death and the Maiden, https://www.wikiwand.com/pl/%C5%9Amier%C4%87_i_dziewczyna_(pie%C5%9B%C5%84) (dostęp 5.02.2022).
Google Scholar
Lubicki Leszek, Najpiękniejsze nokturny w malarstwie polskim, Niezlasztuka.net, 11.12.2017, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/najpiekniejsze-nokturny-w-malarstwie-polskim/ (dostęp 12.12.2021).
Google Scholar
Michalewska Adrianna, Mengele stał się symbolem. Wywiad z Christopherem Machtem, Granice.pl, 9.11.2020, https://www.granice.pl/publicystyka/christopher-macht-wywiad-joseph-mengele/1587/1 (dostęp 5.02.2022).
Google Scholar
Vinella Edition, Słowniczek muzycznych określeń wykonawczych, http://dur-moll.pl/slownik/slownik.htm (dostęp 5.02.2022).
Google Scholar
Winkel Frans Willem, Post Traumatic Anger: Missing link in the wheel of misfortune, Wlp., Nijmegen 2007, https://www.researchgate.net/publication/254836420_Post_traumatic_anger_Missing_link_in_the_wheel_of_misfortune (dostęp 12.05.2022).
Google Scholar
Wygant Bobbie, Ben Kingsley ‘Death And The Maiden’ 12/3/94, Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=Vpbvxj0dFeg&t=21s (dostęp 5.02.2022).
Google Scholar