Assmann Jan, Kultura pamięci, przeł. A. Kryczyńska-Pham, w: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Universitas, Kraków 2009.
Google Scholar
Bösch Frank, Film, NS-Vergangenheit und Geschichtswissenschaft. Von »Holocaust« zu »Der Untergang«, „Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte“ 2007, Nr 1.
Google Scholar
Brandlmeier Thomas, Von Hitler zu Adenauer. Deutscher Trümmerfilm, w: Zwischen gestern und morgen: westdeutscher Nachkriegsfilm 1946–1962, Hrsg. H. Hoffmann, W. Schobert, Deutsches Filmmuseum, Frankfurt am Main 1989.
Google Scholar
Cooper Anna, The American Abroad: The Imperial Gaze in Postwar Hollywood Cinema, Bloomsbury, New York 2022.
Google Scholar
de-Simine Silke Arnold, Die Konstanz der Ruine. Zur Rezeption traditioneller ästhetischer Funktionen der Ruine in städtischer Baugeschichte und im Trümmerfilm nach 1945, w: Die zerstörte Stadt. Mediale Repräsentationen urbaner Räume von Troja bis SimCity, Hrsg. A. Böhn, C. Mielke, transcript Verlag, Bielefeld 2007.
Google Scholar
Etheridge Brian C., In Search of Germans. Contested Germany in the Production of The Search, „Journal of Popular Film and Television” 2006, nr 1/34.
Google Scholar
Fuchs Anne, After the Dresden Bombing: Pathways of Memory, 1945 to the Present, Palgrave Macmillan, Cham 2011.
Google Scholar
Goedde Petra, From Villains to Victims: Fraternization and the Feminization of Germany, 1945–1947, „Diplomatic History” 2009, nr 1/23.
Google Scholar
Gwóźdź Andrzej, W drodze do domu. Kultury pamięci przymusowej migracji Niemców po 1945 w kinematografiach niemieckich, „Kwartalnik Historyczny” 2021, t. 128, nr 4.
Google Scholar
Kirchmann Kay, Blicke auf Trümmer. Anmerkungen zur filmischen Wahrnehmungsorganisation der Ruinenlanschaften nach 1945, w: Die zerstörte Stadt. Mediale Repräsentationen urbaner Räume von Troja bis SimCity, Hrsg. A. Böhn, C. Mielke transcript Verlag, Bielefeld 2017.
Google Scholar
Kirschbacher Felix, More Than Ruins: (Post-)Apocalyptic Places in Media, w: Ruin Porn and the Obsession with Decay, ed. S. Lyons, Palgrave Macmillan, Cham 2018.
Google Scholar
Kreis Reinhild, Logemann Jan, Mixed Views. Konstruktion und Kanäle deutsch-amerikanischer Wahrnehmungen seit dem Zweiten Weltkrieg, „Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte“ 2020, nr 4.
Google Scholar
Kutyła Damian, Postapokaliptyczna przyszłość świata w kinematografii SF, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2019, nr 1/16.
Google Scholar
Kwiatkowski Aleksander, Film i rzeczywistość albo sztuka technika – reprodukcja – film, „Teksty: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1978, nr 2/38.
Google Scholar
Lowe Keith, Dziki kontynent. Europa po II wojnie światowej, przeł. M.P. Jabłoński, Znak, Poznań 2013.
Google Scholar
Moeller Martina, “The Good German” —a ‘Neo-rubble Film’?, „German as Foreign Language” 2014, nr 3.
Google Scholar
Moeller Robert G., On the History of Man-made Destruction: Loss, Death, Memory, and Germany in the Bombing War, „History Workshop Journal” 2006, nr 61.
Google Scholar
Nieszczerzewska Małgorzata, Vanitas. Ruina jako przestrzeń (bez)graniczna, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” 2015, nr 3.
Google Scholar
Nieszczerzewska Małgorzata, Ruiny architektury sakralnej. Śmierć miejsca – śmierć sacrum?, „Zeszyty naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein” 2012, nr 9.
Google Scholar
Nikel Joanna, Berlin 1945. Obraz pokonanego miasta w świetle wspomnień i raportów aliantów, w: Oblicza wojny, t. 5. Miasto i wojna, red. W. Jarmo, J. Kita, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2021.
Google Scholar
Pohl Lucas, Aura of Decay: Fetishising Ruins With Benjamin and Lacan, „Transactions of the Institute of British Geographers” 2022, nr 47.
Google Scholar
Ricoeur Paul, Time and Narrative, t. 3, The University of Chicago Press, Chicago–London 1990.
Google Scholar
Saryusz-Wolska Magdalena, Ikony normalizacji. Kultury wizualne Niemiec 1945–1949, PWN, Warszawa 2015.
Google Scholar
Schmidt Allison, The Aftermath, „Film & History: An Interdisciplinary Journal” 2019, No. 2/49.
Google Scholar
Schrey Dominik, »Filmen, was vorher und was nachher kommt…«. Erinnerung in Roberto Rossellinis »Germania anno zero«, w: Die zerstörte Stadt. Mediale Repräsentationen urbaner Räume von Troja bis SimCity, Hrsg. A. Böhn, C. Mielke, transcript Verlag, Bielefeld 2017.
Google Scholar
Seiter Ellen E., Women’s History, Women’s Melodrama: Deutschland, bleiche Mutter, „The German Quarterly“ 1986, nr 4/59.
Google Scholar
Shandley Robert R., Rubble Film. German Cinema in the Shadow of the Third Reich, Temple University Press, Philadelphia 2001.
Google Scholar
Sollors Werner, The Temptation of Despair. Tales of the 1940s, Harvard UP, Cambridge, MA 2014.
Google Scholar
Sternberg Claudia, Real-Life References in Four Fred Zinnemann Films, „Film Criticism” 1994, No. 18–19.
Google Scholar
Taylor Frederick, Wypędzanie ducha Hitlera. Okupacja i denazyfikacja Niemiec, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2016.
Google Scholar
Trajman Joanna, Obrazy nazizmu i II wojny światowej w filmie polskim i niemieckim, w: Interakcje. Leksykon komunikowania polsko-niemieckiego, t. 1, red. A. Gall, J. Grębowiec, J. Kalicińska, K. Kończal, I. Surynt, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2015.
Google Scholar
Treber Leonie, Mythos Trümmerfrauen: Von der Trümmerbeseitigung in der Kriegs- und Nachkriegszeit und der Entstehung eines deutschen Erinnerungsortes, Klartext, Essen 2014.
Google Scholar
Whitehouse Tanya, How Ruins Acquire Aesthetic Value. Modern Ruins, Ruin Porn, and the Ruin Tradition, Palgrave Macmillan, Cham 2018.
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
Connolly Thomas F., Displaced Persons and Documentary Illusions: Fred Zinnemann’s The Search, „Film Criticism” 2018, No. 1/42, https://doi.org/10.3998/fc.13761232.0042.106 (dostęp 2.08.2023).
Google Scholar
Derdiger Paula, “Now You’re One of Us”: Postwar Surveillance in Billy Wilder’s “A Foreign Affair”, „The Space Between: Literature and Culture 1914–1945” 2017, Vol.13, No. 4/18, https://scalar.usc.edu/works/the-space-between-literature-and-culture-1914-1945/vol13_2017_derdiger (dostęp 2.8.2023).
Google Scholar
Modini Tanya, Måns Mårlind Talks About Finding Light in the Darkness of Gritty Series ‘Shadowplay’, SBS, 4.03.2021, https://www.sbs.com.au/guide/article/2021/03/03/mans-marlind-talks-about-finding-light-darkness-gritty-series-shadowplay (dostęp 2.08.2023).
Google Scholar
Pham Annika, Måns Mårlind on post-war Berlin’s shadow playing, Nordisk Film & TV Fond, 4.12.2018, https://nordiskfilmogtvfond.com/news/stories/mans-marlind-on-post-war-berlins-shadow-playing (dostęp 2.08.2023).
Google Scholar
Scheer Ursula, Kommt ein New Yorker nach Berlin, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 30.10.2020, https://www.faz.net/-gsb-a4xqf (dostęp 2.08.2023).
Google Scholar
Sroka-Czyżewska Anna, Zacząć od nowa – James Kent – „W domu innego”. Recenzja, Głos Kultury, 7.04.2019, https://www.gloskultury.pl/domu-innego-recenzja (dostęp 2.08.2023).
Google Scholar
ZDF, Schatten der Mörder. Shadowplay: Exklusive Einblicke, 30.10.2020, zdf.de/serien/schatten-der-moerder-shadowplay/shadowplay-behind-the-scenes-100.html (dostęp 2.08.2023).
Google Scholar