Opublikowane: 2020-01-15

Dydaktyka historii sztuki na UKSW - refleksje praktyka dotyczące metodyki kształcenia

Teaching history of art at the Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw – practice reflections concerning the methodology of education

Beata Lewińska
Artifex Novus
Dział: Artykuły tematyczne
https://doi.org/10.21697/an.7832

Abstrakt

Dydaktyka historii sztuki w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego jest przedmiotem edukacji od 2001 roku. Konieczność wprowadzenia tego typu zajęć była determinowana chęcią włączenia praktycznych elementów do programu studiów w historii sztuki, co otworzyło nowe możliwości dla studentów na rynku pracy. Historia sztuki jest nauczana w szkołach artystycznych od II wojny światowej, a od 2005 roku jest przedmiotem egzaminu gimnazjalnego. W 2008 r. Ministerstwo Edukacji wprowadziło historię sztuki do szkół średnich jako dodatkowy przedmiot. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego był pierwszą uczelnią w Polsce, na której wprowadzono dydaktykę i metodologię nauczania historii sztuki. Dzięki realizacji tych zajęć wraz z przedmiotami pedagogicznymi i psychologicznymi, uczniowie historii sztuki zdobywają kwalifikacje pedagogiczne i podejmują pracę w szkołach. W tym artykule przedstawiono również programy nauczania i metody ich prowadzenia.

Didactics of art history at the Institute of Art History at the University of Cardinal Stefan Wyszyński has been the subject of education since 2001. The need to introduce this type of classes was determined by the desire to include practical elements in the study program in the history of art, which will open up new opportunities for the students in the labor market. The history of art has been taught in art schools since the Second World War, and since 2005 it has been the subject of the secondary school certificate examination. In 2008, Ministry of Education introduced the history of art to secondary schools as an additional subject. Cardinal Stefan Wyszyński University was the first university in Poland where didactics and methodology for teaching art history was introduced. Thanks to the implementation of these classes along with pedagogical and psychological subjects, students of art history obtain pedagogical qualifications and take up work in schools. This article also introduces the teaching programs and methods of their conduct.

Słowa kluczowe:

UKSW, Warszawa, metodyka nauczania, historia sztuki

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lewińska, B. (2020). Dydaktyka historii sztuki na UKSW - refleksje praktyka dotyczące metodyki kształcenia: Teaching history of art at the Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw – practice reflections concerning the methodology of education. Artifex Novus, (2), 124–135. https://doi.org/10.21697/an.7832

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.