Opublikowane: 2024-07-10

The picture of the autism spectrum in television programmes for children on the example of “Sesame Street”

Krzysztof Łuszczek
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.21

Abstrakt

Abstrakt

„Ulica Sezamkowa” jest jednym z najbardziej udanych programów edukacyjnych na świecie. Jego powstanie w 1969 r. poprzedziły szerokie konsultacje nie tylko z zakresu produkcji telewizyjnej, ale również z psychologii i pedagogiki. Powstał program, który nie tylko ma niwelować różnice w szansach edukacyjnych przedszkolaków, ale także kształtować ich postawy. Stąd w programie podejmowano również tematy takie jak zamachy z 11 września czy huragan Katrina.

W 2017 r. do programu trafiła lalka, która ma przedstawiać czteroletnią dziewczynkę z autyzmem. W założeniu twórców programu jej obecność miała pozwolić wytłumaczyć dzieciom na czym polega autyzm i wykształcić postawę szacunku wobec osób z tym zaburzeniem.

Niniejszy artykuł odpowiada na pytanie: jaki obraz spektrum autyzmu zaprezentowali twórcy „Ulicy Sezamkowej” na przykładzie Juli? Zastosowano metodę analizy zawartości przekazu telewizyjnego. Pozwoliła ona na przeanalizowanie 18 epizodów „Ulicy Sezamkowej” i jednego odcinka specjalnego.

Ich analiza pokazała, że epizody z Julią nie dają pełnego spektrum objawów autyzmu, ale akcentują te, które mogą być najłatwiej rozpoznawalne przez dzieci. Drugim ważnym elementem przekazu jest budowanie szacunku dla dzieci z autyzmem. W pewnych sytuacjach reagują inaczej, ale są godne poszanowania i nie można ich marginalizować. Epizody z Julią adresowane do dzieci w wieku przedszkolnym miały zrealizować przede wszystkim ten drugi cel co wydaje się, że zostało osiągnięte prze twórców programu.

Słowa kluczowe:

Ulica Sezamkowa, autyzm, pedagogika medialna, telewizja edukacyjna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Łuszczek, K. (2024). The picture of the autism spectrum in television programmes for children on the example of “Sesame Street”. Forum Pedagogiczne, 14(1), 269–284. https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.21

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.