Adamska-Staroń M., Łukasik B. (2021). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna, in: „Podstawy Edukacji” 2012, tom 5, https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/994?articlesBySameAuthorPage=2 (31.07.2021), p. 131-132.
Google Scholar
Bauman T. (2006). Badacz jako krytyk, in: Kubinowski D., Nowak M. (red. nauk.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Seminaria Metodologii – Polskie Towarzystwo Pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Betti E. (2015). Hermeneutyka jako ogólna metodologia nauk humanistycznych, in: Surma-Gawłowska M., Zawadzki A. (red.), Myśl mocna, myśl słaba: hermeneutyka włoska od połowy XX wieku: antologia tekstów. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa (tłum. K. Pachniak, R. Piotrowski). (1997). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.
Google Scholar
Cichy D. (2007). Dylematy kształcenia dorosłych dla wdrażania zrównoważonego rozwoju, in: Czartoszewski J. W. i Grott E. (red.), Problemy XXI wieku uwarunkowania społeczno–pedagogiczne wychowania do zrównoważonego rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Google Scholar
Cichy D. (2003). Edukacja ekologiczna, in: T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Cichy D. (2000a). Idee przewodnie kształcenia dla zrównoważonego rozwoju, in: Cichy D. (red.), Podstawy kształcenia dla trwałego i zrównoważonego rozwoju. Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet przy Prezydium PAN „Człowiek i Środowisko”.
Google Scholar
Cichy D. (1988). Koncepcja społecznej edukacji ekologicznej, in: „Biologia w szkole” 1988, No. 5, p. 283.
Google Scholar
Cichy D. (2000b). Kształtowanie postaw prośrodowiskowych w rodzinie, in: Dołęga J. M., Czartoszewski J. W. (red.), Edukacja ekologiczna w rodzinie. Olecko: Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej Acta Universitatis Masuriensis (Episteme 9/2000).
Google Scholar
Dybiec J. (2006). Historyzm i antyhistoryzm w polskiej myśli pedagogicznej XIX i XX wieku, in: Sztobryn S., Semków J. (red. nauk.), Edukacja i jej historiografia. W poszukiwaniu płaszczyzny twórczego dialogu. V Zjazd Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Sekcja 3 – 5 „Teraźniejszość w dialogu z edukacyjną przeszłością”. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Gnitecki J. (2021). Geneza pedagogiki hermeneutycznej, in: „Dydaktyka Literatury XIII”. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze, file:///C:User/DELL/AppData/Lokal/Temp/50769_Geneza_pedagogiki_hermeneutycznej.pdf (31.07.2021), p. 7, 13.
Google Scholar
Gnitecki J. (2006). Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Toruniu.
Google Scholar
Górka K., Poskrobko B., Radecki W. (1995). Ochrona środowiska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Griese H. M. (2002). Szkice z socjologii wychowania i andragogiki (tłum. dr D. Sztobryn). Łódź: Wydawnictwo Dajas.
Google Scholar
Handelsman M. (1928). Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego. Warszawa: Gebethner i Wolf.
Google Scholar
Hull Z. (1984). Świadomość ekologiczna, in: „Aura” 1984, No. 11, p. 24.
Google Scholar
Jankowska D. (1996). Koncepcja wychowania Floriana Znanieckiego i jej znaczenie dla współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar
Jaromi S. (2005). Ekologia, in: Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki. Personalizm chrześcijański. Głos Kościoła. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Google Scholar
Kmita J. (1995). Jak się słowa łączą ze światem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Kolbuszewski J. (1992). Ochrona przyrody a kultura. Wydanie drugie poprawione. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
Google Scholar
Kopaliński W. (2001). Słownik symboli. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Google Scholar
Kroeber A. L. (2002). Istota kultury (tłum. P. Sztompka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kron F. W. (2011). Pedagogika Kluczowe zagadnienia Podręcznik akademicki (tłum. Elżbieta Cieślik). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Kuczera-Chachulska B., Chachulski T. (red.). (2017). Wiek XVIII - między tradycją a oświeceniową współczesnością: hermeneutyka wartości religijnych (współpraca J. Snopek). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530916
Google Scholar
Kunowski S. (1993). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Google Scholar
Lam S. (red.). (1928). Ilustrowana Encyklopedia Trzaski, Everta i Michalskiego. Warszawa: Nakładem Księgarni Trzaski, Everta i Michalskiego, t. 2.
Google Scholar
Leksykon symboli (opr. M. Oesterreicher-Mollwo, tłum. J. Prokopiuk). (1992). Warszawa: Wydawnictwo Rok Corporation S.A.
Google Scholar
Łysek J. (1996). Rozumienie hermeneutyczne w pedagogice, in: „Chowanna” 1996, No. 1-2, p. 19.
Google Scholar
Majorek C. (2006). Najnowsza historia edukacji wobec potrzeb pedagogiki, in: Sztobryn S., Semków J. (red. nauk.), Edukacja i jej historiografia. W poszukiwaniu płaszczyzny twórczego dialogu. V Zjazd Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Sekcja 3 – 5 „Teraźniejszość w dialogu z edukacyjną przeszłością”. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Matczak P. (2003). Ekologia, in: Pilch T. (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Michalski G. (2004). Źródła do badań biograficznych w historii wychowania, in: Jałmużna T., Michalska I., Michalski G. (red.), Konteksty w badaniach historyczno–pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Michnowski L. (1998). Ekohumanizm jako warunek powstrzymania regresu człowieczeństwa, in: „Człowiek i Przyroda” 1998, No. 8–9, p. 234.
Google Scholar
Milerski B. (2021). Pedagogika hermeneutyczna: geneza kierunku w tradycji niemieckiej, in: https://www.docsity.com/pl/pedagogika-hermeneutyczna-geneza-kierunki-w-tradycji-niemieckiej (31.07.2021).
Google Scholar
Miśkiewicz B. (1993). Wprowadzenie do badań historycznych. Poznań: Polski Dom Wydawniczy Ławica.
Google Scholar
Musioł M. (2007). Media w procesie wychowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Nowak M. (1993). Metoda hermeneutyczna w pedagogice, in: „Roczniki Nauk Społecznych” 1993, tom XXI, zeszyt 2, p. 50.
Google Scholar
Nowak M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Palka S. (2010). Badania pedagogiczne dla praktyki i w praktyce kształcenia szkolnego, in: Gumuła T., Dyrda T. (red.), Szkoły, nauczyciele, uczniowie. Dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
Google Scholar
Petrykowski P. (2003). Podstawy teorii wychowania: wprowadzenie w problematykę. Włocławek: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku.
Google Scholar
Pieter J. (1960). Praca naukowa. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Google Scholar
Pleijel H. (1995). Księga ekologii: wprowadzenie do podstaw ekologii (Ekologi Boken - wprowadzenie A. Wijkman Sekretarz Generalny Szwedzkiego Związku Ochrony Środowiska, tłum. G. Gdański). Inowrocław: Bałtycki Sekretariat w Polsce.
Google Scholar
Ratajczak-Parzyńska D. (2020). Symbol jako kategoria dydaktyczna. Hermeneutyczna idea badawcza, in: „Przegląd Pedagogiczny” 2020, No. 2, p. 87.
Google Scholar
Rosa R. (2001). Edukacja ekologiczna a filozofia i edukacja do bezpieczeństwa, in: Dębowski J. (red.), Edukacja ekologiczna wobec wyzwań XXI wieku. Materiały VI Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego Olsztyn – Giżycko 8–10. 09. 2000. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego.
Google Scholar
Sasinowski H. (1997). Ekologia społeczna: uwarunkowania przestrzenne. Białystok: Wydawnictwo Politechniki Białostockiej.
Google Scholar
Słownik terminologiczny informacji naukowej. (1979). Wrocław: Instytut Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej. Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
Google Scholar
Sobczyk W. (2000). Edukacja ekologiczna i prozdrowotna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Google Scholar
Symbol, in: Pisarek W. (red.), Słownik terminologii medialnej. (2006). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Google Scholar
Symiotiuk S. (1983). Czas w kulturze. Problem wielości czasów, in: Nowicki S. (red.), Czas w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS (Zakład Filozofii Kultury).
Google Scholar
Sztobryn S. (2004). Historia doktryn pedagogicznych – niepokoje interpretacyjne, in: Jałmużna T., Michalska I., Michalski G. (red.), Konteksty w badaniach historyczno–pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Sztobryn S. (2006). Znaczenie refleksji historycznej w pedagogice, in: Sztobryn S., J. Semków (red. nauk.), Edukacja i jej historiografia. W poszukiwaniu płaszczyzny twórczego dialogu. V Zjazd Towarzystwa Pedagogicznego. Sekcja 3 – 5 „Teraźniejszość w dialogu z edukacyjną przeszłością”. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Szulakiewicz W. (2003). Wstęp, in: Szulakiewicz W. (red.), Źródła w badaniach historii edukacji. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Śliwerski B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Śliwerski B. (2007). Znaczenie treści historycznych w badaniu współczesnych kierunków pedagogiki, in: Bartnicka K. (red. nauk.), Treści historyczne w nowej koncepcji studiów pedagogicznych. Pułtusk: Akademia Pedagogiczna im. Aleksandra Gieysztora.
Google Scholar
Topolski J. (1998). Wprowadzenie do historii. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Turlejska B. (2004). Społeczno-kulturowy horyzont wiedzy pedagogicznej, in: Palka S. (red.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Tuszyńska L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
Google Scholar
Wieczorek T. (1998). Edukacja i doradztwo rolnicze wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju, in: Doradztwo rolnicze w stymulowaniu i wspieraniu przemian zachodzących w polskim rolnictwie - materiały konferencyjne. Poznań: Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Centrum Doradztwa i Edukacji w Rolnictwie.
Google Scholar
Wieczorek T. (1999). Edukacyjne i doradcze implikacje zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa, in: Wieczorek T. (red. nauk.), Procesy dostosowawcze szkolnictwa rolniczego do warunków gospodarki rynkowej. Warszawa: Fundacja Rozwój SGGW.
Google Scholar
Wielomski A. (2020). Art. 2 TUE. Hermeneutyka ciągłości, zerwania, odrzucenia, in: Romanowski M. (red.), Wartości Unii Europejskiej a praworządność. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości.
Google Scholar
Włodarczyk E. (2003). Kultura, in: T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 2, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Wolter E. (2021). Periodicals readership as a source of scientific research in the scope of ecological education history in the postmodern culture, in: „FORUM PEDAGOGICZNE” 11(2021), No. 1, p. 285-297.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2021.1.18
Google Scholar
Znaniecki F. (2008). Metoda socjologii (tłum. i wstęp do wydania polskiego E. Hałas). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Znaniecki F. (2001). Socjologia wychowania. Tom 1 Wychowujące społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar