Opublikowane: 2024-09-06

Rationality as a Principle of Education for Peace and Freedom

Jarosław Michalski , Monika Wolińska , Andrzej Bałandynowicz
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.4

Abstrakt

Artykuł analizuje rolę racjonalności jako podstawowej zasady w edukacji, której celem jest promowanie pokoju i wolności. Opierając się na filozoficznych przemyśleniach Immanuela Kanta i Georga Wilhelma Friedricha Hegla, artykuł omawia, w jaki sposób racjonalność, rozumiana jako logiczne rozumowanie, refleksja etyczna oraz podejmowanie decyzji zgodnych z zasadami, może kształtować jednostki zdolne do tworzenia harmonijnego i wolnego społeczeństwa. Dyskusja podkreśla różnice w podejściu Kanta, który koncentruje się na autonomii jednostki i prawie moralnym, oraz Hegla, który kładzie nacisk na integrację jednostki w społeczności i życie etyczne. Artykuł omawia również współczesne praktyki edukacyjne odzwierciedlające te filozoficzne zasady, sugerując praktyczne zastosowania w rozwijaniu krytycznego myślenia, etycznego rozumowania oraz odpowiedzialności społecznej.

Słowa kluczowe:

racjonalność, edukacja, pokój, wolność

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Michalski, J., Wolińska , M., & Bałandynowicz, A. (2024). Rationality as a Principle of Education for Peace and Freedom. Forum Pedagogiczne, 14(2.2), 33–46. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.4

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.