Wingspread Declaration on School Connections. Journal of School Health, 2004, 74(7), 233-234.
Google Scholar
Allodi, M.W. (2002), A two level analysis of classroom climate in relation to social context, group composition and organization of special support. Learning Environments Research, 5 (3), 253 – 274.
Google Scholar
Bobrowski, K., Pisarska, A., Ostaszewski, K., Okulicz-Kozaryn, K. (2012), Znaczenie kultury i klimatu szkoły dla wyników nauczania oraz spostrzeganego przez nauczycieli nasilenia zachowań problemowych wśród uczniów. Edukacja, 4(120), 39-51.
Google Scholar
Borg, M.G. (1998), The emotional reactions of school bullies and their victims. Educational Psychology, 18, 433-444.
Google Scholar
Bryant, P. (1995), Collaborative Action Research „On the Cutting Edge”, Lethbridge, Alberta.
Google Scholar
Cervinkova, H. (2011), Edukacyjne badania w działaniu – w poszukiwaniu emancypacyjnego wymiaru badań pedagogicznych i antropologicznych. Animacja Życia Publicznego. Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych, 2(5), 7.
Google Scholar
http://www.decydujmyrazem.pl/files/AZP_5_internet.pdf [data dostępu 23.03.2014].
Google Scholar
Cornell, D., Gregory, A. (2008), Virginia High School Safety Study: Descriptive report of survey results from ninth grade students and teachers. Charlottesville: University of Virginia.
Google Scholar
Frączek, A. (1985),. Moral approval of aggressive acts. A Polish-Finnish Comparative Study. Journal of Cross-Cultural Psychology 16(1), 41-54.
Google Scholar
Kulesza, M. (2011), Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kulesza, M. (2007), Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych. Seminare, 24, 261-277.
Google Scholar
Mehta, S.B., Cornell, D., Fan, X., Gregory, A. (2013), Bullying Climate and School Engagement in Ninth-Grade Students. Journal of School Health, 83(1), 45-52.
Google Scholar
Olweus, D. (2007), Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Tłum. D. Jastrun, Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Orpinas, P., Horne, A.M., Staniszewski, D. (2003), School Bullying: Changing the Problem by Changing the School. School Psychology Review, 32(3), 431-444.
Google Scholar
Ostaszewski, K. (2012), Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja, 4(120), 22-38.
Google Scholar
Osterman, K.F. (2000), Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70 (3), 323-367. doi:10.2307/1170786.
Google Scholar
Peterson, R.L., Skiba, R. (2001), Creating School Climates That Prevent School Violence. The Social Studies, 92 (4), 167-175.
Google Scholar
Preble, B., Gordon, R. (2011), Transforming School Climate and Learning. Beyond Bullying and Compliance, California: Corwin A SAGE Company.
Google Scholar
Rigby, K. (2010), Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać? Poradnik dla rodziców i pedagogów. Tłum. R. Mitoraj, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Szymańska, J. (2003), Działania profilaktyczne a klimat szkoły. Remedium, 3, 6-7.
Google Scholar
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., Higgins-D’Alessandro, A. (2013), A Review of School Climate Research, Review of Educational Research, Season XXXX, 20(10), DOI: 10.3102/0034654313483907.
Google Scholar
Thapa, A., Cohen, J., Higgins-D’Alessandro, A., Guffey, S. (2012), School Climate Research Summary. National School Climate Center: School Climate Brief, 3, August 2012.
Google Scholar
Tłuściak-Deliowska, A. (2013), Psychospołeczne korelaty i predyktory zachowań agresywnych dzieci i młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3/2013, 20-26.
Google Scholar
Tłuściak-Deliowska, A. (2012), Percepcja klimatu szkoły a aprobata przemocy i uprzedzenia etniczne wśród nastolatków. Niepublikowana rozprawa doktorska, Wydział Nauk Pedagogicznych APS, Warszawa.
Google Scholar
Tłuściak – Deliowska, A. (2010), Bullying – charakterystyka zjawiska i uwarunkowania. Remedium, 9/10, 1-3.
Google Scholar
Unnever, J.D., Cornell, D.G., (2003), The culture of bullying in middle school, Journal of School Violence, 2 (2), 5-27.
Google Scholar
Wygotski, L.S. (1971), Wybrane prace psychologiczne, Warszawa PWN
Google Scholar
Yoneyama, S., Rigby, K. (2006). Bully/Victim students & classroom climate. Youth Studies Australia, 25 (3), 34-41.
Google Scholar