Opublikowane: 2023-02-04

Relacje konfliktowe w środowisku wychowawczym. Badania empiryczne wśród nauczycieli-studentów WSFP „Ignatianum” w Krakowie

Bogdan Stańkowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2010.28.13

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest problemom związanym z konfliktami, jakie mogą wystąpić w szkole lub innych warunkach wychowawczych między wychowawcą a młodzieżą. Autor artykułu poszukuje nowych rozwiązań w sposób kreatywny, wykorzystując pewne zasady wynikające z osobistych doświadczeń pracy z uczniami w szkołach. Podkreśla, że ​​aby móc przezwyciężyć trudności z uczniami, nauczyciel musi być świadomy pięciu etapów uczuć: gniewu, odmowy, refleksji, pojednania i odnowy. Analiza uzyskanych danych empirycznych pozwoliła na sformułowanie wniosków dotyczących stosunku nauczyciela do uczniów pozostających z nim w konflikcie. Na podstawie badań zasadne jest stwierdzenie, że nauczyciele muszą posiadać szczególne umiejętności, takie jak predyspozycje do retrospekcji i pojednania, aby przywrócić nowe, żywotne relacje z młodzieżą.

Słowa kluczowe:

szkoła, wychowawca i wychowanek, relacje konfliktowe, rozwiązywanie konfliktów

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stańkowski , B. (2023). Relacje konfliktowe w środowisku wychowawczym. Badania empiryczne wśród nauczycieli-studentów WSFP „Ignatianum” w Krakowie. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 28, 151–167. https://doi.org/10.21852/sem.2010.28.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.