Opublikowane: 2009-06-30

Analiza melodii oficjum o św. Cecylii w rękopiśmiennym Antyfonarzu Płockim z xiv wieku (muzeum diecezjalne w Płocku, b.s.)

Piotr Wiśniewski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki historycznej
https://doi.org/10.21852/sem.2009.26.23

Abstrakt

Oprócz interesujących muzykologa ksiąg z tekstami liturgicznymi i śpiewami notowanymi, szczególnie rozpowszechnione w średniowieczu antyfonarze odzwierciedlają różnorodność tradycji liturgicznych i muzycznych. Nasza Księga - Antyfonarz ks. B. s. - służy do przygotowania liturgii w katedrze płockiej; zajmuje się szczegółowo celebracją Liturgii Godzin i dostarcza informacji na temat celebracji nabożeństw. Kodeks wymienia 10 świętych, w tym forma liturgiczna ku czci św. Cecylii. Oficjum to posiada 44 melodie, które tworzą 3 grupy: 18 psalmów, 18 antyfon i 8 responsoriów. Autor skupił się na czterech problemach: końcówkach psalmów, tonacji, melizmatyce i kombinacjach skokowych. Wreszcie melodie Oficjum należą do tradycyjnego chorału gregoriańskiego.

Słowa kluczowe:

antyfonarz, oficjum, chorał gregorianski

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wiśniewski, P. (2009). Analiza melodii oficjum o św. Cecylii w rękopiśmiennym Antyfonarzu Płockim z xiv wieku (muzeum diecezjalne w Płocku, b.s.). Seminare. Poszukiwania Naukowe, 26, 305–319. https://doi.org/10.21852/sem.2009.26.23

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.