Opublikowane: 2005-06-30

Zachowania ryzykowne młodzieży. Formy prewencji w szkole salezjańskiej w świetle badań ankietowych

Bogdan Stańkowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2005.21.37

Abstrakt

Artykuł przedstawia sytuację salezjańskiego liceum z perspektywy pedagogicznej w nowym społeczeństwie, które boryka się z narkomanią, alkoholizmem, problemami związanymi z „nieformalnymi” grupami młodzieżowymi. Autor przedstawia główne wyniki swoich badań empirycznych nad przyczynami, które prowadzą młodzież do zaburzonych zachowań w szkole. Ankietę skierowano do uczniów szkół ponadgimnazjalnych w 2003 roku. Autorka artykułu podjęła próbę zbadania roli szkoły katolickiej w nowym kontekście społecznym. Podjęto próbę zapytania uczniów szkół ponadgimnazjalnych o ich stosunek do szkoły jako instytucji, do rodziny, do wartości. Okazało się, że postawa uczniów była pod wieloma względami pozytywna. Stwierdzono, że rodzina i szkoła stwarzają wiele możliwości rozwoju osobistego i akceptacji pozytywnych wartości w życiu młodych ludzi. Stwierdzono jednak, że wiejskie otoczenie nie zapewnia odpowiednich perspektyw rozwoju intelektualnego i zawodowego. Ponadto wydaje się, że problemy narkotykowe nie są obecnie głównym problemem w tej dziedzinie.

 

Słowa kluczowe:

szkoła ponadgimnazjalna, zachowania ryzykowne młodzieży, prewencja, badania ankietowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stańkowski, B. (2005). Zachowania ryzykowne młodzieży. Formy prewencji w szkole salezjańskiej w świetle badań ankietowych. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 21, 547–565. https://doi.org/10.21852/sem.2005.21.37

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.