Opublikowane: 2002-06-30

Obecność Maryi w Tajemnicy Paschalnej Chrystusa w świetle wybranych formularzy Collectio Missarum de Beata Maria Virgine

Józef Górzyński
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki teologicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2002.04

Abstrakt

Euchologia maryjna okresu wielkanocnego nie poprawiła się zbytnio nawet po posoborowym wydaniu Mszału Rzymskiego Pawła VI. Dopiero wydaniem przez Kongregację Kultu Bożego w 1986 roku Collectio Missarum de Beata Maria Virgine wypełniono lukę w euchologii maryjnej w okresie wielkanocnym. Aby celebrować Msze Maryjne w tym okresie liturgicznym, Collectio przedstawia cztery kompletne formy. Ze względu na swoją  „nowość”, a przede wszystkim ze względu na swoje znaczenie teologiczne, euchologia tego okresu liturgicznego Collectio wydaje się nam szczególnie istotna. Interesujące jest przede wszystkim to, w jaki  sposób euchologia okresu wielkanocnego wyraża obecność Maryi w paschalnej tajemnicy Chrystusa. Za cel tego artykułu postawiliśmy sobie udzielenie odpowiedzi na to pytanie iw tym celu podjęliśmy studium  euchologii czterech form okresu wielkanocnego Collectio. W wyniku naszych badań mogliśmy wskazać, jakie wydają nam się główne tematy doktryny maryjnej obecnej w euchologii wielkanocnej Collectio, na  podstawie której Maryja jest postrzegana i celebrowana jako nierozerwalnie związana z paschalną tajemnicą Jej Syna: Tym, co włącza Maryję z Nazaretu w boskie dzieło naszego zbawienia jest Jej wiara i  posłuszeństwo woli Bożej.Przez wiarę Maryja wchodzi w dzieło odkupienia i dzięki tej cnocie uczestniczy w nim aż do jego kulminacyjnego momentu - zmartwychwstania. I właśnie wiara, która charakteryzowała  postawę Maryi od początku Jej udziału w misteriach zbawczych i która znajduje swój szczyt wywyższenia w zmartwychwstaniu. Właśnie ta wiara staje się wzorem dla Kościoła i dla każdego wierzącego, aby wejść w  misterium paschalne Chrystusa i uczestniczyć w jego owocach. Szczególną rolą Maryi w historii salutis jest jej boskie macierzyństwo. Czyniąc Ją zawsze matką Jezusa Syna Bożego, po wydarzeniach wielkanocnych Maryja staje się także matką dzieci Bożych zrodzonych z łaski odkupienia. Pełniąc swoją macierzyńską rolę w dziele zbawienia, kontynuuje ją za każdym razem, gdy Kościół uobecnia misterium paschalne w sprawowaniu sakramentów, które odradzają do nowego życia w łasce. Jedynym przykładem, jaki Kościół – dziewica i matka – ma do wypełnienia swojego macierzyńskiego zadania, jest Madonna – Dziewica i Matka Odkupiciela. W kontekście misterium paschalnego istnieje również wydarzenie Pięćdziesiątnicy, w którym Maryja jest obecna jako depozytariuszka darów Ducha Świętego. Ze względu na swoją specyficzną relację z Trzecią Osobą Boską, Najświętsza Dziewica stała się dla Kościoła wzorem przyjęcia i prowadzenia przez Ducha Świętego.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Górzyński, J. (2002). Obecność Maryi w Tajemnicy Paschalnej Chrystusa w świetle wybranych formularzy Collectio Missarum de Beata Maria Virgine. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 18, 41–65. https://doi.org/10.21852/sem.2002.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.