Opublikowane: 2002-06-30

Duchowość wychowawcy w stylu św. Jana Bosko

Zenon Klawikowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2002.24

Abstrakt

Mówiąc o duchowości wychowawcy w stylu Księdza Bosko można wyróżnić trzy bieguny refleksji: 1) co oznacza słowo duchowość?, 2) jaka treść kryje się pod wyrażeniem „duchowość wychowawcy”?, 3) jaka jest specyfika doświadczenia wychowawczo duszpasterskiego Ks. Bosko? Używając słowa duchowość w kontekście chrześcijańskim, mówimy o życiu w Duchu Świętym, które oznacza nowy sposób bycia dzieckiem Bożym, nowy sposób myślenia w świetle wiary, nowy styl relacji międzyludzkich oparty na ewangelicznych miłość i nowy sposób działania z mocą dawania świadectwa Bogu. Wyrażenie „duchowość wychowawcy” oznacza sposób życia wychowawcy w Duchu Świętym. Jest to sposób życia, który głęboko łączy pracę wychowawczą z duchem osoby. Jest to droga wychowania, która prowadzi do Chrystusa Zmartwychwstałego. Równocześnie ogłoszenie Jana Bosko świętym przez Kościół jest wskazywane jako wzór duchowości dla wychowawcy. Jego metoda wychowawcza (System Prewencyjny) jest również przejawem duchowości. Na podstawie refleksji przedstawicieli wszystkich gałęzi Rodziny Salezjańskiej, wyrażonej w Karcie Misji, można wymienić następujące elementy duchowości wychowawcy: 1) integralny i jednolity projekt wychowania i ewangelizacji: „Ewangelizować wychowując i wychowując przez ewangelizację”, 2) inspirację ikoną Dobrego Pasterza, 3) dynamiczną miłość pasterską, która ma swoje źródło w Sercu Chrystusa, 4) duchowość życia codziennego, która wyraża się w działaniu i w życiu, 5) życzliwość obejmująca wszystkie relacje międzyludzkie, 6) modlitwę apostolską, głęboką, ale prostą, pełną ufności w Ojcostwo Boga, 7) nabożeństwo do Maryi, Matki i Nauczycielki, której Bóg powierzył swojego Syna, aby go wychowała.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Klawikowski, Z. (2002). Duchowość wychowawcy w stylu św. Jana Bosko. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 18, 435–457. https://doi.org/10.21852/sem.2002.24

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.