Przedstawiona powyżej problematyka badania ma być propozycją obiektywną analizy społecznej, politycznej, ekonomicznej i kulturowej sfery człowieka i społeczeństwa, patrz < I perspektywa dialogu między nauką społeczną Kościoła a systemem wartości liberalnych. Ten od każdej liberalnej propozycji koncentruje się na analizie osoby ludzkiej i jej praw o personalista do rozwiązywania problemów porządku społecznego, politycznego, gospodarczego i kulturalnego państwa democrático zostało odniesione do godności osoby, która stanowi ostatnią chwilę na przyjęcie nas lub odrzucić jakiekolwiek intelektualne lub praktyczne rozwiązanie.
Porządek społeczny charakteryzuje się właśnie gwarancją praw człowieka, które są wyjaśnione w światło ludzkiej godności. Osoba stanowi ośrodek odniesienia dla każdej aktywności społecznej, państwo polityczne, gospodarcze i kulturalne. Na koniec analiza dialogu między nauką społeczną Kościoła a systemem wartości liberałów można zadać bardzo konkretne pytanie: „Która filozofia społeczna jest obecnie preferowana dla Polski czy krajów Europy Wschodniej, które przechodzą głęboką transformację ustrojową państwo społeczne, polityczne, gospodarcze i kulturowe?”. Odpowiedź została już udzielona. Tylko filozofia, która przyjmuje i proponuje integralną prawdę nad człowiekiem, zasługuje na miano „mądrości” lub stanowi prawdziwe umiłowanie mądrości. mężczyzna jest to największa i najbardziej fascynująca tajemnica, jaką Stwórca mógł dać swemu stworzeniu. Ten człowiek, chcąc w pełni realizować się we współczesnym świecie, musi wiedzieć prawdę o sobie. Konieczna jest umiejętność budowania ładu społecznego, politycznego, gospodarczego kultury, w której szanuje się godność osoby ludzkiej. Człowiek jest i zawsze musi pozostać każdy program społeczny, polityczny, gospodarczy i kulturalny, przedmiot jego agiré, na każdym poziomie życia osobistego i społecznego. Planując przyszłość człowieka, trzeba pamiętać, że każda nauka społeczna jest ciągła w ewolucji doktrynalnej. Nawet w nauczaniu społecznym papieży ta ewolucja jest oczywista. Zasługa nowoczesnej perspektywy nauki społecznej Kościoła, opartej na prawach osoby praw człowieka, należy do Jana XXIII, który wraz z Pacem in terris zaproponował katalog praw człowieka i potwierdził podmiotowość człowieka w społeczności międzynarodowej. II Sobór Watykański II, obecnie Jan Paweł II w swojej nauce społecznej wyraźnie odwołuje się do godności człowieka, który jest podmiotem działań społecznych, gospodarczych, politycznych i kulturalnych w państwie Demokrata po prawdzie. Ewolucja ta dotyczy także liberalizmu, który dziś coraz częściej próbuje dawać odpowiedzi dostosowane do potrzeb i wymagań ludzi. Można zatem powiedzieć, że przyszłość dialogu różnych filozofii społecznych zależy od ich właściwej koncepcji osoby ludzkiej i gwarancji praw osobistych i społecznych w państwie, w narodzie i we współczesnym społeczeństwie. Wydaje się właśnie możliwości porozumienia i współpracy między nauką społeczną Kościoła a liberalizm polega – pod pewnymi warunkami – na perspektywie obrony praw człowieka: osobiste i społeczne.
Pobierz pliki
Zasady cytowania