Buckley, Jack and Mark Schneider. 2003. “Schopping for schools: How do marginal consumers gather information about schools?” The Policy Studies Journal 31(2): 121-145.
Google Scholar
Chilewa, Emmentrudice A. and Kalafunja Osaki. 2022. “The Effectiveness of Guidance and Counseling Practices on Students’ Career Development in Secondary Schools in Temeke Municipality.” Journal of Humanities and Education Development 4(1): 160-181. https://dx.doi.org/10.22161/jhed.4.1.17.
Google Scholar
Dobrołowicz, Witold. 1993. Psychika i bariery [Psyche and barriers]. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Duda, Wioleta and Daniel Kukla. 2012. “Rodzice jako podstawowy determinant wyborów edukacyjno-zawodowych dzieci” [Parents as the basic determinant of children’s educational and career choices]. Doradca Zawodowy 1(14): 32-39.
Google Scholar
Ericson, Hedi H. 2017. “How do parents choose schools, and what schools do they choose? A literature review of private school choice programs in the United States.” Journal of school choice 11(4): 491-506.
Google Scholar
Friedman, Milton and Rose Friedman. 1980. Free to choose. A personal statement. Orlando: Harcourt Brace & Company.
Google Scholar
Gross, Betheny and Patrick Denice. 2017. Can public trasportation improve students’ access to Denver’s best schools of choice? Bothell: Center for Reinventing Public Education.
Google Scholar
GUS 2013. Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków [Main Statistical Office. Choices of educational path and the professional situation of Poles]. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Google Scholar
Gutmann, Amy. 2003. “Assessing arguments for school choice: Pluralism, parental rights, or educational results?” In School choice: The moral debate, edited by Alan Wolfe, 126-148. Princeton, Oxford: Princeton University Press.
Google Scholar
Hurlock, Elizabeth B. 1965. Rozwój młodzieży [Youth development]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba, Joanna and Alicja Baum. 2013. Rodzicielskie sposoby rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności [Parental ways of recognizing and developing interests and abilities]. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba, Joanna. 2023. “Rodzice wobec rozwoju potencjału twórczego swoich dzieci” [Parents and the development of their children’s creative potential]. Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne 1(16): 175-190.
Google Scholar
Monitor Polski 2023. Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 stycznia 2023 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy [Announcement of the Minister of Education and Science of January 20, 2023 on the forecast of demand for employees in vocational education professions on the national and provincial labour market] (Dz. U. z 2023 r., poz. 145). https://dziennikustaw.gov.pl/M2023000014501.pdf.
Google Scholar
Olszewska-Gniadek, Joanna. 2021. “Doradca zawodowy w poradni psychologiczno-pedagogicznej – jego kompetencje i zadania” [Career counselor in a psychological and pedagogical counseling center – competences and tasks]. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 40 (4): 225-242.
Google Scholar
Pardej, Katarzyna. 2024. “Pomoc doradcy zawodowego uczniom w wyborze szkoły ponadpodstawowej oraz zawodu poszukiwanego na rynku pracy” [Career counsellor’s help to students in choosing a secondary school and a profession sought on the labour market]. Rynek Pracy 1(188): 89-106. Accessed on: 10.05.2024. https://rynekpracy.praca.gov.pl/resources/html/article/details?id=620915.
Google Scholar
Perleth, Christopher, Wolfgang Sierwald and Kurt A. Heller. 1993. “Selected Results of the Munich Longitudinal Study of Giftedness: The Multidimensional/Typological Giftedness Model.” Roeper Review 15(3): 149-155. https://doi.org/10.1080/02783199309553491.
Google Scholar
Pisula, Dorota. 2009. Poradnictwo kariery przez całe życie [Lifelong career guidance]. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. https://doradztwo.ore.edu.pl/wp-content/uploads/poradnictwo_kariery_przez_cale_zycie.pdf.
Google Scholar
Rozporządzenie 2019 – Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego [Regulation of the Ministry of National Education of February 12, 2019 on career counselling], (Dz. U. 2019, poz. 325). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000325/O/D20190325.pdf
Google Scholar
Rozporządzenie 2022 – Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy [Regulation of the Minister of Education and Science of March 21, 2022 on the organization of education, upbringing and care of children and youth who are citizens of Ukraine], Dz.U. 2022, poz. 645. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000645/O/D20220645.pdf.
Google Scholar
Sewastianowicz, Monika. 2022. Podwójny rocznik – prawo do nauki, to nie prawo do nauki w wymarzonej szkole [Double cohort – the right to education is not the right to study in your dream school]. Accessed on: 10.05.2024. https://www.prawo.pl/oswiata/rekrutacja-do-szkol-ponadpodstawowych-2023,518934.html.
Google Scholar
Stewart, Thomas et al. 2009. Family Reflections on the District of Columbia Opportunity Scholarship Program: Final Summary Report. School Choice Demonstration Project. Fayetteville: University of Arkansas.
Google Scholar
Subotnik, Rena, Paula Olszewski-Kubilius and Frank Worrell. 2015. “Od tradycyjnych perspektyw na temat zdolności do psychologii rozwoju talentu: zmiana oparta na wiedzy psychologicznej.” Psychologia Wychowawcza 50(8): 20-30. https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139266&language=pl.
Google Scholar
Ustawa 2022 – Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa Dz. U. 2022 poz. 583 [Act of March 12, 2022 on assistance to citizens of Ukraine in connection with an armed conflict on the territory of this country, Journal of Laws of 2022, item 583]. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000583/U/D20220583Lj.pdf.
Google Scholar
West, Anne et al. 1995. “Parents and the Process of Choosing Secondary Schools: Implications for Schools.” Eduactional Management and Administration 23(1): 28-38.
Google Scholar
Wojtasik, Bożena. 2011. Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli [Basics of career guidance. A guide for teachers]. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Google Scholar