Opublikowane: 2024-12-31

Jak kształtować tożsamość młodzieży, realizując projekt edukacyjny? Śladami zaginionej ciżemki po dawnym i współczesnym Krakowie

Katarzyna Pławecka
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1837

Abstrakt

Publikacja została podporządkowana problematyce skupionej wokół propozycji czytania twórczości Antoniny Domańskiej w szkole podstawowej. Widoczna jest tutaj kontynuacja badań nad znaczącą rolą polonistycznej edukacji regionalnej, domagającej się odpowiedzi na pytanie: jak w wielokulturowym, globalnym świecie pomagać młodzieży szkolnej w „zakorzenianiu” się w konkretnej rzeczywistości topograficznej i społeczno-kulturowej? Potencjał dziedzictwa kulturowego regionu ukazany został na przykładzie powieści Historia żółtej ciżemki Antoniny Domańskiej, która, opierając się na faktach, opowiada dzieje złotego trzewika znalezionego za ołtarzem w kościele Mariackim. Literacki obraz Krakowa dopełniają wybitne postaci historyczne i jednocześnie wzorce osobowe dla współczesnych uczniów, tj.: król Kazimierz Jagiellończyk w otoczeniu rodziny królewskiej, Jan Długosz – słynny kronikarz, Szymon z Lipnicy – zakonnik oo. bernardynów – przyszły święty, Wit Stwosz – wielki artysta, rzeźbiarz monumentalnego ołtarza w kościele Mariackim. Opisane działania projektowe, realizowane w klasie i w ramach wycieczki polonistycznej po Krakowie, stanowią propozycję „czytania” Krakowa jako miejsca szczególnie wartościowego, symbolu polskości utrwalonego w literaturze i kulturze, widzianego także z perspektywy współczesnej młodzieży szkolnej i akademickiej.    

Słowa kluczowe:

uczniowie szkoły podstawowej, młodzież akademicka, tożsamość, Antonina Domańska, Historia żółtej ciżemki, Kraków, ołtarz Wita Stwosza, język polski, dziedzictwo kulturowe regionu

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pławecka, K. (2024). Jak kształtować tożsamość młodzieży, realizując projekt edukacyjny? Śladami zaginionej ciżemki po dawnym i współczesnym Krakowie. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 45(2). https://doi.org/10.21852/sem.1837

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.