Opublikowane: 30.06.2025

Współczesne uwarunkowania edukacji regionalnej dzieci i młodzieży w Polsce. Perspektywa socjologiczna

Magdalena Markocka
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1860

Abstrakt

Inspiracją dla niniejszego opracowania jest tocząca się od lat dyskusja wśród nauczycieli, pedagogów, pracowników kultury i regionalistów na temat obecności problematyki regionalnej w systemie oświaty, jej celów i funkcji, jakie spełnia w kontekście edukacji i wychowania dzieci i młodzieży. Celem opracowania było ukazanie najważniejszych obszarów współczesnych uwarunkowań edukacji regionalnej, a tym samym jej roli w systemie edukacji dzieci i młodzieży. Przeprowadzono analizę desk research, obejmującą najważniejsze źródła z zakresu literatury przedmiotu oraz dane zastane. Przedstawiono podstawowe założenia edukacji regionalnej, jej znaczenie dla jednostki i wspólnoty lokalnej w kontekście kształtowania wiedzy o regionie, poczucia przynależności do „małej ojczyzny” u dzieci i młodzieży. W dalszej części tekstu podjęto próbę scharakteryzowania trzech kluczowych obszarów obejmujących determinanty współczesnej edukacji regionalnej: 1) procesy globalizacji i ich rola w procesie kształtowania tożsamości; 2) uregulowania prawne i rola nauczyciela w przekazywaniu dzieciom i młodzieży wiedzy o regionie oraz 3) dostępne możliwości realizacji treści regionalnych w szkole.

Słowa kluczowe:

edukacja regionalna, dzieci i młodzież, regionalizm, mała ojczyzna, wspólnota lokalna, socjologia edukacji, socjologia kultury

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Markocka, M. (2025). Współczesne uwarunkowania edukacji regionalnej dzieci i młodzieży w Polsce. Perspektywa socjologiczna . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1), 243–254. https://doi.org/10.21852/sem.1860

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.