Opublikowane: 30.06.2025

Wykorzystanie modeli językowych w edukacji

Kamil Wroński
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1853

Abstrakt

Celem artykułu było przeanalizowanie sposobów wykorzystania modeli językowych w edukacji z perspektywy teorii podwójnej artykulacji mediów. Podjęcie tego zagadnienia jest istotne ze względu na rosnącą rolę sztucznej inteligencji w procesach edukacyjnych. Przeprowadzono jakościowe, eksploracyjne badanie desk research, wykorzystując 38 źródeł wybranych ze względu na ich trafność i wkład merytoryczny. Źródła te obejmowały raporty międzynarodowych instytucji (takich jak OECD), krajowe badania, dokumenty rządowe oraz publicznie dostępne materiały online. W ramach badań przeprowadzonych przez pryzmat artykulacji materialnej modele językowe zidentyfikowano jako narzędzia wspierające proces nauki poprzez personalizację oraz zwiększające dostępność wiedzy. W ramach artykulacji symbolicznej narzędzia te stanowią nową formę komunikacji i organizacji nauczania, które wpływają na proces przyswajania informacji przez uczniów oraz prowadzą do zmiany tradycyjnych metod nauczania. Modele językowe stanowią zarówno szansę, jak i wyzwanie w edukacji. Chociaż pojawiają się już pierwsze regulacje dotyczące ich wykorzystania, wciąż istnieje potrzeba opracowania szczegółowych rozwiązań prawnych, etycznych i wdrożeniowych.

Słowa kluczowe:

edukacja, młodzież, modele językowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wroński, K. (2025). Wykorzystanie modeli językowych w edukacji . Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1), 19–31. https://doi.org/10.21852/sem.1853

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.