Opublikowane: 15.06.2025

Wersje

Postawy nauczycieli szkół podstawowych wobec edukacji wielokulturowej: między akceptacją a wyzwaniami

Olena Bocharova
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.1855

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest analiza postaw nauczycieli szkół podstawowych wobec edukacji wielokulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem kontrastu między akceptacją a wyzwaniami. Badanie przedstawia wyniki jakościowego projektu badawczego, będącego częścią szerszego badania mieszanego dotyczącego podejść nauczycieli do wielokulturowości. W ramach sondażu diagnostycznego przeprowadzonego wśród nauczycieli szkół podstawowych 15 osób wyraziło zgodę na udział w pogłębionych wywiadach. Wyniki badań ujawniają zróżnicowane postawy nauczycieli wobec uczniów pochodzących z różnych kręgów kulturowych. Na podstawie ich opinii i doświadczeń uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa wykazywała pozytywne nastawienie wobec edukacji wielokulturowej, postrzegając różnorodność kulturową jako wzbogacający i integralny element swojej pracy. Druga grupa natomiast traktowała edukację wielokulturową jako wyzwanie, argumentując, że nadmierne skupienie na uczniach z odmiennych środowisk kulturowych może odbywać się kosztem polskich uczniów. Badanie podkreśla potrzebę wsparcia nauczycieli oraz rozwijania ich kompetencji zawodowych, aby mogli skutecznie radzić sobie z wyzwaniami edukacji wielokulturowej. Wzmacnianie kompetencji interkulturowych nauczycieli jest kluczowe dla efektywnej realizacji zasad edukacji włączającej w klasach o zróżnicowanej kulturowości.

Słowa kluczowe:

edukacja wielokulturowa, postawy nauczycieli, różnorodność kulturowa, szkoła podstawowa, nauczanie inkluzywne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Bocharova, O. (2025). Postawy nauczycieli szkół podstawowych wobec edukacji wielokulturowej: między akceptacją a wyzwaniami. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 46(1). https://doi.org/10.21852/sem.1855

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.