Published: 2022-09-06

Pastoral and Pedagogic Work of the Salesian Society in the Period of the World War II on a Selected Example

Jan Niewęgłowski
Seminare. Learned Investigations
Section: History
https://doi.org/10.21852/sem.2021.2.11

Abstract

Odzyskanie niepodległości przez nasz kraj w 1918 r. otworzyło szerokie możliwości na działanie Kościoła, w tym również Towarzystwa Salezjańskiego. Zgodnie z charyzmatem ks. Jana Bosko salezjanie w sposób szczególny angażowali się na polu oświaty i wychowania. Otworzyli kilkanaście szkół ogólnokształcących, zawodowych i sierocińców. Powyższą działalność zahamował wybuch II wojny światowej. Polskę podzielono na trzy strefy. Pierwsza została włączona w struktury III Rzeszy. Druga stanowiła Generalne Gubernatorstwo. Trzecia strefa znalazła się pod okupacją sowiecką. Najtrudniejsze warunki panowały w tzw. Warthegau, gdzie stopniowo zamknięto wszystkie salezjańskie placówki szkolne i wychowawcze. Stosunkowo największą swobodą cieszyło się Generalne Gubernatorstwo. Wykorzystując oficjalne struktury kościelne, salezjanie organizowali tajne nauczanie, ukrywali ludność pochodzenia żydowskiego i starali się prowadzić pracę z młodzieżą w miarę możliwości.

Keywords:

Salesian Society, school and education institutions, World War II, parishes, clandestine teaching, charity aid, hiding Jews

Download files

Citation rules

Niewęgłowski, . J. (2022). Pastoral and Pedagogic Work of the Salesian Society in the Period of the World War II on a Selected Example. Seminare. Learned Investigations, 42(2), 129–141. https://doi.org/10.21852/sem.2021.2.11

Cited by / Share


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.