Opublikowane: 2022-12-31

Fonoholizm jako znak pokolenia „always on” – raport z badań

Andrzej Łuczyński , Lidia Pietruszka
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki społeczno-pedagogicznej
https://doi.org/10.21852/sem.2022.4.08

Abstrakt

W artykule przedstawiono badania dotyczące zagrożenia fonoholizmem występującego wśród młodzieży szkół średnich. Silne przywiązanie do telefonu komórkowego może być dla wielu uczniów zwiastunem poważnych problemów. Dzięki wykorzystaniu w badaniach metody sondażu diagnostycznego 450 uczniów szkól średnich z terenu całej Polski mogło wyrazić swoje opinie na temat zagrożeń związanych z używaniem telefonu komórkowego. Ich opinie zostały przeanalizowanie pod kątem umiejętności racjonalnego korzystania ze smartfonu, w tym czasowej możliwości rezygnacji lub ograniczenia używania telefonu komórkowego. Analiza danych z sondażu wykazała, iż uczniowie nie dostrzegają u siebie negatywnych skutków korzystania z telefonu komórkowego, ale jednocześnie deklarują, iż funkcjonowanie bez telefonu byłoby dla nich bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Wyniki sugerują, że owo zagrożenie w pewnym stopniu występuje i dlatego większy nacisk należy położyć na działania profilaktyczne, które mogą pomóc skutecznie chronić uczniów przed fonoholizmem.

Słowa kluczowe:

młodzież, telefon komórkowy, uzależnienie, fonoholizm, always on

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Łuczyński, A., & Pietruszka, L. (2022). Fonoholizm jako znak pokolenia „always on” – raport z badań. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 43(4), 115–133. https://doi.org/10.21852/sem.2022.4.08

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.