W artykule omówiono stan badań Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego nad monodią liturgiczną. Monodia ta jest zbiorem utworów muzycznych i literackich, pochodzących głównie z okresu od V do XV wieku i wykonywanych podczas liturgii Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego. W średniowieczu opracowano systemy khaz (neumatyczne) do nagrywania melodii monodii, ale większość systemów została zapomniana. W XIX wieku w kilku ośrodkach kultury ormiańskiej melodie tej monodii spisano z tradycji ustnej tzw. nową notacją ormiańską. Badania nad monodią od XVIII wieku prowadzili zarówno badacze pochodzenia ormiańskiego, jak i innych narodowości, jednak do dnia dzisiejszego żadna uczelnia nie utworzyła podmiotu, który można by uznać za ośrodek badań nad monodią liturgiczną ormiańskiego Kościoła Apostolskiego. Kościół. W literaturze światowej nie powstała żadna monografia, która obejmowałaby ogólne zagadnienia dotyczące monodii liturgicznej Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego. Istnieje kilka kierunków badań nad tą monodią: historia, teoria i chazologia (neumologia), wyszukiwanie, przetwarzanie i katalogowanie źródeł, badanie średniowiecznych komentarzy do muzyki sakralnej, badanie różnych rodzajów monodii, wreszcie praktyka wykonawcza w Liturgia Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego. Istnieją trudności w prowadzeniu badań nad tą monodią, w tym rozproszone źródła i ograniczony kontakt między badaczami z Armenii i innych krajów. Końcowym wnioskiem pracy jest stwierdzenie, że problematyka monodii Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego nie została dotychczas dostatecznie zbadana.
Pobierz pliki
Zasady cytowania