Opublikowane: 2023-01-11

Religijność jako niebywalny składnik japońskiej koncepcji kształcenia (ciągłość i zmiana)

Das religiöse als unentbehrlicher Bestandteil des japanischen Bildungskonzepts: wandel und Kontinuität

Toshiko Ito

Abstrakt

W Japonii religia jest nadal aktualnym tematem dyskursu edukacyjnego. Niniejszy artykuł przedstawia obraz ewolucji tego dyskursu na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci. Po pierwsze, artykuł rekonstruuje
przemiany, jakie zaszły w relacji między edukacją a religią w Japonii, ze szczególnym uwzględnieniem okresu japońskiej reformy edukacyjnej. Następnie, na podstawie dwóch przedmiotów nauczania szkolnego –
lekcji moralności i etyki – przedstawiono aktualne kontrowersje dotyczące relacji między edukacją a religią. W pierwszej z tych analiz pytanie dotyczy przede wszystkim tego, jak szkoły publiczne radzą sobie
z religią, a konkretnie z uczuciami religijnymi. W drugiej autor rozważa, w jaki sposób te same szkoły przekazują wiedzę na tematy związane z różnymi religiami. Na koniec w artykule omówiono momenty
ciągłości i zmian, które pojawiają się w odniesieniu do roli, jaką należy przypisać religii w japońskiej edukacji.  

Słowa kluczowe:

poczucie religijne, edukacja, lekcje moralności i etyki

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ito, T. (2023). Religijność jako niebywalny składnik japońskiej koncepcji kształcenia (ciągłość i zmiana): Das religiöse als unentbehrlicher Bestandteil des japanischen Bildungskonzepts: wandel und Kontinuität. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 31, 103–118. Pobrano z https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/article/view/11330

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.