Opublikowane: 2008-06-30

Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej

Zbigniew Łepko
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Z problematyki filozoficznej
https://doi.org/10.21852/sem.2008.25.16

Abstrakt

Ludzkie doświadczenie dzisiejszego kryzysu środowiskowego doprowadziło do nowej orientacji, w której interdyscyplinarne i integracyjne podstawy teoretyczne są bardzo świadomie dyskutowane i wyprowadzane z nich konsekwencje dla praktyki. Punkt wyjścia przyjęty przez tę orientację, że kwestia środowiskowa jest zasadniczo kwestią antropologiczną, pociąga za sobą dalsze założenia. Po pierwsze, kryzys ekologiczny przede wszystkim „dokumentuje” biologicznie cywilizowaną obecność człowieka w przyrodzie; Zgodnie z tym założeniem kryzys ekologiczny to nie tylko problem przyszłości życia w przyrodzie, ale przede wszystkim problem obecności człowieka w przyrodzie. Po drugie, człowiek jest z natury istotą kulturową; Zgodnie z tym założeniem, nasze adaptacje filogenetyczne w wielu przypadkach spełniają swoją funkcję zachowania gatunku tylko w interakcji z kulturowo przekazanymi wzorcami zachowań.

Słowa kluczowe:

człowiek, kultura, antropologia filozoficzna, kryzys ekologiczny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Łepko , Z. (2008). Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 25, 213–224. https://doi.org/10.21852/sem.2008.25.16

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.