Opublikowane: 2023-12-31

Potęga słodyczy? proces infantylizacji japońskiej młodzieży. Subkultura "kawaii" i "otaku" w perspektywie antropologii wizualnej

Marek Sokołowski
Seminare. Poszukiwania naukowe
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21852/sem.2023.16

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie oryginalnej japońskiej subkultury młodzieżowej otaku związanej początkowo ze światem młodych chłopców oraz kultury kawaii przez badaczy społecznych wskazujących na jej związki z młodymi dziewczętami. Współczesna kultura kawaii jest obecna w japońskiej estetyce i kulturze popularnej od wielu lat, wspierana przez rządowy program „Cool Japan”. W opinii zarówno psychologów, jak i socjologów, urocze i słodkie kawaii, widoczne w reklamach, filmach animowanych, komiksach (mangach), zabawkach, modzie ulicznej, muzyce, a nawet specyficznym sposobie mówienia, powoduje proces infantylizacji młodzieży. Pojawia się kolejne pokolenie, które obawia się wejść w dorosłość. Kultura kawaii została poddana próbie interpretacji z wykorzystaniem metod antropologii wizualnej, przez niektórych autorów definiowanej jako etnografia wizualna.

Słowa kluczowe:

subkultury, infantylizacja, japońska młodzież, kawaii, otaku, antropologia wizualna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sokołowski, M. (2023). Potęga słodyczy? proces infantylizacji japońskiej młodzieży. Subkultura "kawaii" i "otaku" w perspektywie antropologii wizualnej. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 44(2), 109–121. https://doi.org/10.21852/sem.2023.16

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.